10 TIPŮ, JAK ÚSPĚŠNĚ ZVLÁDNOUT TELEFONNÍ POHOVOR | Absolvent.cz

10 TIPŮ, JAK ÚSPĚŠNĚ ZVLÁDNOUT TELEFONNÍ POHOVOR

Stává se to často. Ještě před tím, než vás personalista pozve k osobnímu setkání, proklepne si vás na dálku. A když takový telefonát pokazíte, nemusí k pohovoru ve firmě ani dojít. Proto je tento první kontakt důležitější, než by se na první poslech mohlo zdát.

Zaslali jste stručný e-mail, ve kterém projevujete zájem o volnou pracovní pozici. Do přílohy jste připojili své CV, odkaz na LinkedIn profil a případně další náležitosti. Teď už jen čekáte na odpověď. A najednou… vám zazvoní telefon. Přichází chvíle, která může rozhodnout o vaší kariéře.

Personalisté se doptávají na různé detaily, které ze samotného životopisu nemusí být zřejmé. A zároveň si ověřují, jestli v některých oblastech tak trochu nekecáte. Zajímá je však i váš mluvený projev, protože ten o člověku řekne víc, než písmenka v e-mailové zprávě.

Jak nebýt přehnaně nervózní a udělat na zvídavého personalistu dojem?

1. Buďte připravení

Ujistěte se, že vás při hovoru nebude nikdo rušit. Zavřete se proto v nějaké tiché místnosti, kde budete mít soukromí. Třeba ve svém pokoji.

Mějte po ruce životopis, abyste mohli na otázky personalisty okamžitě reagovat. Může se vás například zeptat na přesnou dobu trvání určité pracovní zkušenosti a to si hodně lidí z hlavy nepamatuje. Je vhodné mít na očích i samotný pracovní inzerát.

Ideálně si předem zjistěte, kdy telefonní rozhovor proběhne. Nebo rovnou do úvodního e-mailu připojte informaci o tom, v jakých hodinách jste na příjmu.

2. Udělejte si předem poznámky…

Tohle je klíčová část vaší přípravy.

Sepište si všechny důležité informace, o kterých si myslíte, že bude žádoucí je zmínit. A jestli si svým mluveným projevem nejste příliš jistí, klidně si udělejte tahák se vším všudy – a při rozhovoru čtěte předepsané věty.

Tohoto pomocníka samozřejmě mějte při sobě, až se telefon rozezní novou pracovní příležitostí.

3. … a pište si je i během rozhovoru

Zapisujte si taky všechno důležité, co se ozve z druhé strany. Proč?

I to vám pomůže podávat jasnější a užitečnější odpovědi. A pokud vás pozvou k osobnímu pohovoru, budou se tyto poznámky znovu hodit.

4. Promyslete si otázky

Na co všechno se vás může personalista zeptat? Nepotřebujete výklad z karet ani věšteckou kouli, abyste na to přišli. Překvapit vás může kdykoliv cokoliv, ale většina otázek se dá předvídat.

Když si je předem promyslíte, budete na ně lépe připraveni.

5. Nebojte se také ptát

Kdo říká, že ptát se může pouze personalista? Otázky jsou na místě i z vaší strany.

Při osobním setkání můžete leccos vyčíst z výrazu tázajícího. Jenže tento vizuální kontakt při telefonním rozhovoru chybí. Abyste si byli jistí, že jsou vaše odpovědi věcné, neobávejte se druhé strany například zeptat: „Je pro vás tato odpověď dostačující? Odpovídá to tomu, co jste potřeboval(a) vědět?“ a podobně.

6. Uvolněte se

Pokud vám na té práci skutečně záleží, je jasné, že nervy budou více či méně pracovat. I přesto se však snažte, aby to bylo spíše méně.

Základem klidu je pečlivá příprava. Projděte si znovu své poznámky, životopis i pracovní inzerát. Promyslete si ještě jednou možné otázky i odpovědi. A uvidíte, že během chvilky se najednou příjemně uvolníte.

7. Zpomalte

Když jsme nervózní, máme tendenci mluvit rychleji, než by bylo zdrávo. Kvůli tomu může dojít k nedorozuměním, trapnému zakoktání, přeřekům a jiným nechtěným situacím.

V rozhovoru nejde o to, jak moc toho řeknete, ale o to, co přesně druhému sdělíte. Díky klidné mluvě navíc budete znít sebevědoměji.

8. Usmívejte se

Asi si říkáte, co je tohle za radu. Proč byste se měli usmívat při telefonním rozhovoru? Může se zdát, že na výrazu nezáleží, když vám volající nevidí to obličeje. Jenže opak je pravdou.

Nejenže úsměv uvolňuje napětí. Dokáže taky pozitivně ovlivnit tón vašeho hlasu.

9. Zjistěte, co následuje

Je užitečné vědět, co se bude dít po absolvování telefonického pohovoru. Zeptejte se proto personalisty, jaký další postup váš čeká.

Odpověď vám přinese klid na duši, a navíc tím druhou stranu ujistíte, že o nabízenou pozici máte skutečně zájem.

10. Buďte aktivní

Zdvořilé chování nic nestojí a už odmalička nám maminky a babičky vtloukali do hlav, že dělá dobrý dojem. Co takhle proto po rozhovoru poslat protistraně milý e-mail s poděkováním?

Pokud práci nedostanete, požádejte alespoň o zpětnou vazbu. Díky tomu budete vědět, co příště udělat lépe a čemu se naopak vyhnout.

A teď už se nemusíte bát, že by váš telefonní pohovor skončil fiaskem.

Zvládli jste ho na jedničku a dostali pozvání k setkání ve firmě? Gratulujeme! Nepodceňte přípravu ani teď a přečtěte si, jak úspěšně zvládnete i osobní pohovor:

Na co se při pohovoru ptát?

4 tipy, jak se na něj rychle a jednoduše připravit

Jak se účinně zbavit nervozity před pohovorem?

Zdroj: Jobs+Careers

Články ze stejné kategorie

PROČ JE DOBRÉ SOUZNÍT S FIREMNÍ KULTUROU

Aby byl člověk v práci spokojený, potřebuje kromě odpovídajícího platu také pracovní prostředí, ve kterém se bude cítit dobře. Potřebuje ctít a vyznávat podobné hodnoty a věřit vizím, které firma má.

CO NA SEBE K POHOVORU (2/2): DEN D

Na přijímací pohovor se můžeme připravit dvojím způsobem. Chvilku před odchodem na sebe navlečeme, co nám visí ve skříni nebo si předem pečlivě vybereme, v čem personalistu oslníme.