Nervozita před pracovním pohovorem? Přečtěte si, jak se jí účinně zbavit
5. 9. 2017Je to jako rande. Máte se setkat s osobou, kterou často vůbec neznáte. Navíc moc dobře víte, že byste na ni měli udělat dobrý dojem. S pracovním pohovorem to je stejné. Ale co když na dveře zaklepe náš nezvaný host? Přečtěte si několik užitečných tipů, které vám s tímto parazitem pomůžou zatočit!
Tip č. 1: Nezapomínejte, že ráno je základ dne
Dopřejte si před svým dnem D dostatek spánku. Díky tomu vstanete svěží a čerství, připraveni na výzvy nového dne. Navíc personalisté ani zaměstnavatelé nejsou zvědaví na unavené tváře.
Dobrá snídaně k tomu nemyslitelně patří.
Tip č. 2: Nedochvilnost je tabu
Sotva jste vběhli do sprchy a už z ní gepardí rychlostí zase vybíháte. Narychlo něco zhltnete a šup, najednou jste i oblečení. Bleskově pospícháte z domu a během cesty k autu neuroticky sledujete pohyb ručiček na svých hodinkách.
Tak takhle tedy ne.
Všichni chroničtí opozdilci by se alespoň pro tento případ měli polepšit. Pokud celou dobu před pohovorem budete myslet jenom na to, abyste tam dorazili včas, je to jako vítat nervozitu s otevřenou náručí. Nahromadí se ve vás stres, který si s sebou přinesete na pracovní pohovor.
Tip č. 3: Pomůže vám dechové cvičení
V boji proti trémě vám může pomoci také poměrně jednoduché dechové cvičení.
Sedněte si na pohodlnou a pevnou židli. Dbejte na to, abyste seděli rovně. Mějte nohy na zemi a kolena blízko u sebe. Poté si položte dlaněmi dolů ruce na stehna. Následují 3 cviky, ve kterých figurují různé vizualizace. Během nich se soustřeďte na hluboký nádech a pomalý výdech.
- 1. cvik – Během dýchání si představujte, jako byste na vrcholku hlavy měli háček a cosi vás za něj vytahovalo vzhůru.
- 2. cvik – Představujte si, že vám skrz páteř zezdola nahoru protéká proud vody, který pak tryská hlavou ven.
- 3. cvik – Následuje poslední cvik. Představte si, že máte obratle spojené gumičkou a při nádechu se od sebe oddělují.
Tip č.4: Nepodceňte přípravu
Na obranu proti trémě je třeba co možná nejvíce posílit své sebevědomí. Posílit jej můžete zodpovědnou a důmyslnou přípravou.
Zjistěte si proto před pracovním pohovorem dostatek relevantních informací o zaměstnavateli a pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Díky patřičné přípravě ve vás naroste sebedůvěra a pro nervozitu už nebudete tak snadnou obětí.
Nakonec to nejpodstatnější ze všeho je neustálé vědomí, že jde pouze o pracovní pohovor, ne o život. Zeptejte se sami sebe, zda je skutečně nějaký důvod k jakýmkoliv obavám. Vidíte? Raději si svou dávku trémy šetřete na nějaké to budoucí rande.