3 tipy, jak nakopnout produktivitu podle Elona Muska
10. 7. 2018I přes vražedné pracovní tempo zakladatele a generálního ředitele Tesly se tahle vizionářská společnost ocitá v divokých turbulencích. Akcie elektromobilu klesly od minulého září o více než 25 % a analytici předpovídají další ztráty. Jedním z důvodů jsou rostoucí obavy z firemní produktivity: společnost pořád nesplňuje výrobní předpovědi.
Musk teď prosí své zaměstnance, aby projevili podobnou oddanost vůči firmě. V prosinci jim proto zaslal hromadný e-mail, kde sdílí své tipy pro větší produktivitu (celý e-mail si v původním znění přečtěte tady).
Pojďme se blíže podívat na jeho konkrétní rady. Porovnáme je přitom s tematických studií, jestli to jsou jenom motivační plky, nebo skutečně hodnotná slova.
1. Nechoďte na zbytečné schůzky
Musk je známý tím, že není fanouškem příliš častých meetingů. V e-mailu je popisuje jako „pohromu velkých společností“.
Ohledně schůzek má celkem 3 rady:
- Neúčastněte se velkých schůzek, pokud si nejste jisti, že jsou pro všechny posluchače hodnotné.
- Neúčastněte se častých schůzek, pokud nemáte co do činění s velmi naléhavou záležitostí, kterou na nich potřebujete projednat.
- Pokud neshledáváte jakoukoliv schůzku užitečnou, odejděte.
„Není hrubé odejít. Je hrubé, aby někdo zůstal a ztrácel čas,“ argumentuje.
Studie z Univerzity Jižní Karolíny jasně říká, že na jeho radách něco je. Výsledky dokazují, že průměrná společnost věnuje na pracovní setkání 7-15 % svých personálních rozpočtů.
Naneštěstí jenom málo společností skutečně ověřuje, zda je čas na schůzku dobře vynaložený. Jak vychází ze studie, problém spočívá v tom, že zhruba dvě třetiny zasedání nedosahují svých stanovených cílů. A asi třetinu času schůzky zabere neproduktivní diskuze.
Vyhýbání se zbytečným setkáním je tak jedním ze způsobů, jak jednoduše zvýšit produktivitu.
2. Vykašlete se na hierarchii
E-mail dále obsahuje dva tipy pro zlepšení komunikace.
První se týká „vertikální“ komunikace.
- Každá zpráva by měla cestovat tou nejkratší cestou. Neměla by cestovat prostřednictvím korporátního řetězce (tím Elon myslí hierarchii manažerů).
„Každý manažer, který se pokouší prosadit řetězec, bude brzy pracovat jinde,“ hrozí bez servítky svým zaměstnancům.
Druhá rada se zas týká komunikace „horizontální“.
- Umožněte volný tok informací napříč všemi úrovněmi.
„Když má člověk něco řešit napříč jednotlivými odděleními a musí kvůli tomu mluvit se svým manažerem, který musí promluvit s ředitelem, který mluví s jiným manažerem a ten mluví s dalším manažerem, který nakonec hovoří s tím daným člověkem... pak se stanou super hloupé věci,“ vysvětluje Musk.
Tady je literatura nejednoznačná. Existují jasné důkazy, že přílišná hiearchie může mít opačný efekt. Tedy že spíše zpomalí a zkomplikuje organizaci v dané firmě. Faktem je, že zaměstnanci „v první linii“ si potenciálních problémů všimnou jako první a jejich zpráva musí být rychle známa, aby společnost mohla řádně zareagovat.
Jenže úplný rozpad hierarchie může v konečném důsledku způsobit právě onu ztrátu produktivity, které se Musk tolik brání. Studie z roku 2011 zjistila, že lidem se lépe pracuje, když mají představu o tom, jaká je jejich pozice ve společnosti.
Takže... jaké je řešení?
Kompromisem je řetězec velení, ve kterém lidé navzájem respektují své odborné znalosti, a zároveň umožňují svobodnou a snadnou komunikaci.
3. Myslete sami za sebe
Muskovo závěrečné doporučení se týká kritického myšlení.
A jeho rada zní:
- Vždycky si berte zdravý rozum jako svého průvodce.
„Jestli je u nějakého firemního pravidla zřejmé, že je směšné, pak by se tohle pravidlo mělo změnit,“ uvádí.
Mnoho organizací ale tento názor překvapivě nebere. Univerzitní profesor André Spicer a Mars Alvesson zdokumentovali mnoho případů "funkční hlouposti", ve kterých jsou zaměstnanci aktivně odrazováni od hlubokého uvažování o své práci. To může vyplývat ze zdánlivě optimistické firemní kultury, a to prostřednictvím sloganů jako "nepřinášejte nám problémy, jen nám přineste řešení", což vysílá jemné poselství, že reflexní a kritický postoj je nevítaný, pokud přinese špatné zprávy.
Výsledkem je, že kvůli vlastním předsudkům manažeři přehlíží dlouhodobé problémy ve prospěch krátkodobých zisků.
Spicer a Alvesson taky poznamenali, že funkční hloupost často stoupá v době stresu a úzkosti, a když se podniky snaží o vyšší produktivitu – což jsou přesně ty druhy problémů, kterým v současnosti čelí Tesla.
Přečtěte si taky, v kolik hodin a ve kterém ročním období jsme nejvíce produktivní.
Máte problémy s prokrastinací? Jak nad ní vyhrát, se dočtete tady.
Zdroj: BBC