Po čem studenti nejvíce touží? Výsledky výzkumu nás všechny překvapily, říká lektorka
2. 4. 2018O co šlo
„Chtěli jsme zjistit, co jsme podle studentů udělali dobře. A doufat, že zlepšíme skóre v Národním studentském průzkumu,“ vysvětluje počáteční záměr anonymní autorka výzkumu.
„Objevy výzkumu nás ale všechny překvapily,“ dodává.
Univerzitního výzkumu se účastnilo dohromady 1000 respondentů. Zpětná vazba studentů byla v mnoha oblastech pro lektory příjemná, protože velmi oceňovali jejich úsilí. Jenže některé odpovědi byly doslova šokující. Z této odezvy vyvstávala znepokojivá otázka studentů vůči učitelům, která se dá formulovat tímhle způsobem: Proč se k nám nechovají „lidštěji“?
Při práci s akademickými pracovníky zdůraznili nedostatek laskavosti, integrity a pochopení.
Uznávání rozdílů
Samozřejmě to nebyly jediné věci, kteří studenti ve svých odpovědích uvedli. Stížnosti padly taky na nedostatek volného tisku, lepší IT systémy a organizaci. Někteří si postěžovali na časový rozvrh přednášek a jiní zkritizovali časově omezený přístup do univerzitní knihovny.
Jak si ale vyložit fakt, že zrovna laskavost, integritu a porozumění studenti identifikovali jako ty nejdůležitější faktory, které by zlepšili?
Při tom všem zdůraznili ještě něco. A to důležitost uznávání rozdílů – různých zkušeností, zázemí, osobních závazků a předchozího učení. Jednoduše nechtěli, aby se s nimi zacházelo jako s homogenní skupinou.
„Mluvte se mnou jako s lidskou bytostí“
V návaznosti na zmíněnou laskavost studenti mluvili o tom, že by akademici měli mít empatii a soucit, usmívat se a povzbudit.
Nejvíce zarážející je ale tohle: studenti požádali lektory, aby „s námi jednali jako s lidskou bytostí“.
A jak si toto šokující zjištění vysvětluje sama iniciátorka výzkumu?
„Možná jsme ztratili své sebevědomí. Je možné, že jsme pod takovým tlakem, že jsme ztratili smysl pro slušnost,“ komentuje rozpačitě.
A jaké zkušenosti máte se svými lektory vy?
Zdroj: The Guardian