Vysokoškoláci často jen poslouchají v posluchárnách. Je čas, aby se také něco naučili
25. 10. 2017Zapamatujete si jen 20 % toho, co slyšíte
Stejně jako na středních a základních školách se i na vysokých školách stále uplatňuje tradiční způsob výuky. Z vlastní zkušenosti většina absolventů vysokých škol potvrdí, že metodami, které se na většině vysokých škol využívají, jsou monolog formou přednášky, písemná cvičení a samostudium z učebnic.
Přitom z provedených výzkumů jasně vyplývá, že student si zapamatuje pouze:
- 20 % z toho, co slyší
- 30 % z toho, co vidí v grafické podobě
- 60-70 % z toho, co současně vidí i slyší,
ale až:
- 80 % z toho, co vidí, slyší a hovoří o tom
- 90 % z toho, co nejen vidí a slyší, ale i aktivně vykonává.
Je tedy jasné, že nejúčinnější postup při učení je vyzkoušet si naučené na vlastní kůži, tedy použít v praxi. Ani jedna z tradičních metod výuky však nepředpokládá větší aktivní zapojení studenta.
Chcete pracovat v Radě bezpečnosti nebo rovnou u McLarenu?
Naštěstí stále častěji vznikají unikátní projekty na středních i vysokých školách, které dokážou studenty zapojit do praktické, až přímo zážitkové výuky.
Jedním z nich je například projekt s názvem „Pražský studentský summit”. Jde o celoroční vzdělávací projekt pro více než 300 studentů středních i vysokých škol z celé České republiky.
Jeho hlavní vzdělávací metodou je simulace činnosti mezinárodních organizací (OSN, EU a NATO). Každý účastník při této aktivitě zastupuje jeden světový stát. Během ročníku se dopodrobna seznamuje se situací a životem v tomto státě. Na konci studenti navrhují řešení problémů, kterými se zabývají reálné mezinárodní organizace. Mezi ostatními účastníky se snaží prosadit to, o co by skutečně usiloval diplomat jimi zastupovaného státu.
Studenti se naučí diskutovat, formulovat argumenty, prezentovat svoje myšlenky, reagovat na námitky a spoustu dalších dovedností, které se jim budou hodit v praxi téměř v jakémkoli oboru společenských věd. Pro mnoho z nich je účast v projektu určující při výběru jejich budoucího povolání.
Účastníci mohou zasedat v simulované Radě bezpečnosti OSN. Zdroj obrázku
Dalším jedinečným projektem tentokrát z technické oblasti vysokého školství je projekt Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské Technické univerzity v Ostravě „StudentCar”.
Cílem projektu je umožnit studentům samostatně aplikovat své znalosti na praktickém příkladu. Tedy v rámci výuky sestavit funkční sportovní automobil. Práce na automobilu neprobíhá v obyčejné dílně, ale ve vývojářském centru vysoké technologické kvality.
Většina studentů, kteří na automobilu pracují, jsou svojí prací plně zaujatí. Co se tu naučí, pak využijí jako odborníci v praxi. Například student, který vytvořil design vozu, dnes pracuje u McLarenu. Z jejich dílny už vyšlo několik jedinečných aut, které mají všechny certifikáty a povolení pro provoz na silnici.
Studenti samostatně sestavují sportovní automobil šroubek po šroubku. Zdroj obrázku
„Řekni mi, já zapomenu. Ukaž mi, a já si zapamatuji. Nechej mě to udělat, a já porozumím,” staré čínské přísloví, které potvrzuje, že praxí a zážitkem se dá naučit nejvíc.
Až si budete příště vybírat své vzdělávaní, hledejte to, kde si toho nejvíce vyzkoušíte v praxi.