A je to tady..První dny v nové práci!
4. 1. 2021Buďte milí, usmívejte se
Divili byste se, jak velký vliv má úsměv a pozitivní naladění při tvorbě prvního dojmu. Proto se snažte co nejvíc první den v nové práci usmívat. Rozhodně to ale nepřežeňte, ať nevypadáte jako falešný člověk. Na všechny, které potkáte, buďte milí. A je jedno, jestli se jedná o člověka u hlavního vstupu nebo náhodnou osobu na chodbě. Nikdy totiž nevíte, s ký máte ve skutečnosti tu čest. Určitě jste už taky slyšeli historky popisující trapné setkání s nejvyšším šéfem, který byl zaměněn za pracovníka ostrahy nebo poslíčka.
Poznejte své kolegy
Co rádi dělají ve svém volném čase, co je baví a co může být vaším společným tématem? V práci trávíme minimálně třetinu svého života, proto je důležité obklopit se lidmi, kteří jsou podobně naladění a čas strávený v práci nám co nejvíc zpříjemní.
Extra tip! Vědět, co má kdo rád je mimochodem obrovskou výhodou při výběru dárku k narozeninám nebo na “Secret Santu”.
Pomáhejte svým kolegům
Máte-li čas a možnost, pomáhejte svým kolegům. Zpočátku vás jako nováčka budou možná oslovovat s prosbou o pomoc s “podřadnými” úkoly, ale časem tyto činnosti nabydou na důležitosti a složitosti. Nejprve musíte prokázat, že jste schopní a ochotní. Navíc, kdo ví, kdy budete potřebovat pomoc na oplátku zase vy. A rada nebo pomocná ruka od zkušenějšího kolegy se bude hodit. To si můžete být jistí!
Nezapojujte se do pomlouvačných válek
Lidé jsou různí a pracovní prostředí je jich plné (pokud tedy nejste dřevorubec uprostřed tundry, kde není ani živáčka). Komunikaci se tudíž s největší pravděpodobností nevyhnete. Hlídejte si ale, abyste se nedostali do středu pomlouvačných rozhovorů. To, že vás někdo zatáhne do kroužku vrchních drben se může velmi snadno obrátit proti vám. Sice budete vědět všechno, ale časem se k vám lidé začnou chovat rezervovaně, protože jim bude jasné, že cokoliv vám řeknou, bude do druhého dne vědět celý tým. Stejně tak se připravujete o možnost hovořit opravdu s celým týmem bez předsudků. V momentě, kdy naše okolí vysloví na někoho svůj názor, jsme tím, co jsme slyšeli, významně ovlivněni.
Nesnažte se být za hvězdu, klidně chvilku počkejte
Patříte mezi stydlivější exempláře lidského pokolení nebo jste od přírody showman? Buď jak buď, zkuste být zpočátku klidnější a tišší. Nechcete, aby vás měli lidé plné zuby během prvních 5 minut. Zkuste se proto pomalu rozkoukat a až v momentě kdy víte jak se věci mají, pokračujte v otevřenějším otrkáváním celého týmu. Na vtípky budete mít času dost po prvních dnech a týdnech.
Zjistěte také u koho vám vtipy projdou a u koho ne.V každém pracovním kolektivu jsou lidé klidnější a serióznější, stejně jako vtipkaři a volnomyšlenkáři. S každým z nich je radno komunikovat trochu jinou formou a předejít tak nevhodnému faux pas.
Když nevíte, ptejte se!
Žádný učený z nebe nespadl a je lepší vyhnout se chybám a nemuset se omlouvat nebo něco složitě opravovat. Ptejte se na podrobnosti, abyste měli jistotu, že všemu rozumíte co nejvíc. Ptejte se i nato všemi neoblíbené Proč?.
Pokud určitou věc skutečně pochopíte, nebudete se muset znovu ptát, protože si odpověď zvládnete odvodit. Když máte potřebu se neustále ptát, znamená to, že věc chcete skutečně pochopit, ne ji jen po někom papouškovat. A s největší pravděpodobností ani nebude chyba u vás s chápáním jako spíš s vysvětlením od vašich kolegů. Vysvětlovat někomu procesy, které velmi dobře známe může být náročnější než se zdá. Spoustu procesů a kroků totiž považujeme za automatické a zapomeneme je zmínit nebo je nedokážeme vysvětlit odděleně od všeho ostatního, protože se v konkrétním procesu pohybujeme už příliš dlouho a nedokážeme udělat krok blíž a namísto “big picture” vidět ty malé krůčky vedoucí k cíli.
Pište si poznámky
A nestyďte se za to! Každý nějak začínal a i váš šéf má určitě v šuplíku kus papíru ze své zaučovací fáze. I v tomto případě platí pravidlo černého na bílém. Co není napsané a uložené, to jakoby neexistuje. NEhledě na to, že vaše paměŤ určitě nemá rozměry slona afrického, takže v ní stejně všechny informace neudržíte bez jakéhokoliv zapsaní.
Vždy jako ze žurnálu!
Nejen první den, ale i každý další byste o sebe měli pečovat. Do práce choďte upravení, voňaví, v čistém oblečení, botách a s vyčištěnými zuby. Divili byste se, ale i tyto základy nemají všichni a tak se vám může snadno stát, že vám některý z vašich kolegů/kolegyň nevoní a v ten moment bude jakákoliv spolupráce spíše utrpením než radostí.
Znalost firemní kultury je důležitá nejen z obchodního pohledu, ale také z toho společenského. Měli byste vědět, jestli je běžné do práce nosit kecky a triko nebo jestli se od vás vyžaduje spíše smart casual styl oděvu. Opět, předejdete faux pax, které by jinak bylo nasnadě .
Extra tip! V pohodlném oblečení snáz splníte bod číslo 1!