Dělejte chyby a budete úspěšnější
8. 3. 2018Chyby, které změnily svět
Mnoho významných objevů vzniklo chybou. Asi tím nejznámějším je objev penicilinu, který od základů změnil způsob léčby nemocí a zachránil mnoho lidských životů.
Penicilín vznikl v zapomenuté misce se vzorkem streptokoku. Zdroj obrázku
Jsou však i menší objevy, které vznikly omylem a používáme je každý den. Například v roce 1970 chemik Spencer Silver ve výzkumných laboratořích společnosti 3M pracoval na přípravě silného lepidla. Když od sebe odděloval dva listy papíru touto hmotou spojené, všiml si, že lepidlo vždy zůstává pouze na jednom z obou listů. Prostě se mu lepidlo nepovedlo.
Se skvělým nápadem však přišel Silverův kolega, který zpíval v kostelním sboru. Na označování stránek se svými party používal záložky, které mu ale neustále ze zpěvníku vypadávaly. Potřel je proto Spencerovým lepidlem. Jako zázrakem najednou držely na svém místě, a co víc, při odstraňování zpěvník nepoškodily. Tak vznikly lepicí papírky „Post-it“, v současné době jedna z nejžádanějších kancelářských potřeb.
Jsou firmy, které rády chybují
Chyby můžou obohatit nejen jednotlivce, ale sdílené chyby můžou podpořit rozvoj celé firmy. Jsou firmy, které chyby vítají a dokonce podporují.
Příkladem může být letecký průmysl, kde sdílení a analýza chyb přispívá k bezpečnosti pasažérů.
Kde jsou chyby otázkou života a smrti V leteckém průmyslu se chyby netutlají, důsledně se analyzují, sdílejí jako zkušenosti a případové studie pro ostatní a vedou k neustálým inovacím. V roce 1972 všichni 3 piloti v kabině letu EAL 401 řešili prasklou žárovku v kontrolce tak dlouho, až celé letadlo spadlo do močálu. Polovina lidí na palubě nehodu nepřežila. Tento případ je nyní v učebnicích pro piloty, dnešní CRM (Crew Resource Management) obsahuje pravidlo, že jeden člen posádky se vždy musí plně věnovat pilotování, zatímco dílčí problémy řeší ostatní. |
A nejen tam s chybami pracují. Například internetový gigant Google vede své zaměstnance k tomu, aby si nápady na nové služby prostě vyzkoušeli. I za cenu toho, že budou chybné.
Inspirujte se u Japonců
Zajímavým dokladem rozvojové práce s chybami ve firemních procesech, je japonská metoda neustálého zlepšování, zvaná Kaizen. V dnešní době se Kaizen počítá mezi nejúspěšnější techniky řízení a je označována jako důvod japonského „hospodářského zázraku” po válce.
Japonský zázrak je v metodě postupného zlepšování a odstraňování chyb. Zdroj obrázku
Metodu kaizen dnes používá mnoho firem i České republice. Základem změn k lepšímu jsou individuální návrhy. Již 7 let tímto způsobem praktikují metodu kaizen například ve firmě Continental ve Frenštátě pod Radhoštěm. Individuální návrh si může podat kterýkoliv zaměstnanec firmy. Podat návrh znamená zapsat svůj nápad do systému, nechat ho schválit určeným pracovníkem a poté ho přímo zrealizovat nebo domluvit jeho realizaci s kompetentním pracovníkem. Zapsat zlepšovací návrh může pracovník na kterémkoliv PC ve firmě. Zde také dostane informaci, jestli byl jeho porojekt schválen a jakou případnou odměnu za svůj nápad dostane.
Kaizen je japonské slovo, které znamená "zlepšení" nebo "změna k lepšímu". Podstata pojmu jednoduše znamená neustálé zlepšování. Uplatňuje se ke zlepšování procesů ve výrobě, a to zejména ve strojírenství a řízení podniků. Kaizen byl prvně realizován v japonských firmách po 2. světové válce. Zčásti také ovlivnil americké podnikání a řízení kvality výroby. |
Jen šílenec dělá stále to samé, a očekává jiné výsledky
Nebojte se chybovat a naučte se ze svých chyb poučit. Jak na to? Tady je několik rad:
- především si přiznejte, že jste udělali chybu
- chybu si pojmenujte a popište, co se vlastně stalo
- zanalyzujte si okolnosti a příčiny jejího vzniku
- proberte problém se všemi, kterých se týká
- navrhněte několik možností, jak chybě předejít
- upravte procesy, které chybě zabrání
„Ten, kdo se nikdy nedopustil chyby, se nikdy nepokusil o něco nového.” Albert Einstein