Ženy autům rozumí. Už 130 let
11. 6. 2018Zapomeňte na předsudky
Ženy mají horší technické myšlení, a proto řídí hůř než muži. Známý předsudek, který však žádné výzkumy nepotvrdily. Nejnovější psychologické studie ukazují, že za malou úspěšností žen v technických oborech není rozdílnost v myšlení, ale přístup učitelů a rodiny. Názory na schopnosti žen v technických oborech se však naštěstí mění. Dokazuje to například skutečnost, že v roce 2015 získala Fieldsovu medaili (Nobelovu cenu pro matematiky) Íránka Maryam Mirzachaniová.
O 11 % více žen než mužů považuje při volbě automobilu za nejdůležitější kritérium celkový technický stav vozidla. Vyplývá to z průzkumu banky Cetelem, který pro ni realizovala agentura Stem/Mark. Důležitým měřítkem výběru je pro 74 % žen také spotřeba a typ paliva. Na rozdíl od mužů, kteří toto kritérium uvedli jen ve 45 %.
Pode statistik společnosti BESIP není pravda ani to, že by ženy byly za volantem nešikovnější, a působily tak více dopravních nehod. Naopak výzkum dokazuje, že v období let 1993–2016 zavinili muži 81,7 % dopravních nehod, naproti tomu ženy pouze 18,3 %.
O popularizaci automobilů se postarala žena
Byla to Berta Benz, manželka slavného automobilového konstruktéra a vynálezce Karla Benze, která se postarala o propagaci prvního automobilu na silnici. Ráno 5. srpna roku 1888, se tajně vydala na propagační cestu s jedním modelem aut svého manžela.
Žena, která pomohla automobilům na svět. Zdroj obrázku
Šlo o třetí verzi trojkolky poháněné jednoválcovým petrolejovým motorem. Tento automobil si Karl nechal v roce 1886 patentovat, a je považován za úplně první vozidlo v historii poháněné motorem. Bohužel mezi zákazníky o něj v té době nebyl skoro žádný zájem.
Berta se rozhodla, že to změní. Podnikla 106kilometrovou jízdu z Mannheimu do Pforzheimu. Na začátku cesty neuměla vůbec řídit, ostatně v té době pochopitelně neuměl řídit skoro nikdo. Naučila se to cestou. Měla s sebou své dva syny (14 a 15 let), kteří jí pomáhali.
Automobil, kterým Berta Benz ujela přes 100 kilometrů. Zdroj obrázku
Během jízdy ji provázelo mnoho technických problémů, ale ona si vždy poradila. Nádrž auta měla objem jen 4,5 litru, proto musela Berta cestou i natankovat. Koupila v lékárně 2 litry ligroinu, petrolejového éteru, který se v té době používal jako čistič skvrn. Lékárna, kde Berta tankovala, funguje dodnes a nese hrdé označení „první čerpací stanice na světě”.
Její propagační cesta splnila svůj účel. Neobvyklý stroj na cestách budil pozornost, a brzo o její cestě začal psát tisk. Díky své ženě mohl Karl Benz zanedlouho rozjet výrobu nového vozu.
Ženy brzo vezmou mužům práci
Automobilový průmysl se za 130 let hodně proměnil. Čím dál více žen se stává řidičkami z povolání.
Ženy pomalu přebírají typicky mužské profese. Zdroj obrázku
Například počet vydaných řidičských průkazů na autobusy ženám roste výrazně rychleji než mužům. V roce 2016 vzrostl podle statistik počet nově vystavených řidičských průkazů skupiny D skoro o dvojnásobek. Někteří dopravci uvádějí, že v současné době zaměstnávají až 15 % žen řidiček.
V budoucnu budou ženy jezdit v ženských autech
Na Ženevském autosalonu v roce 2017 představila automobilka Toyota prototyp automobilu zkonstruovaného pro ženy. A to přímo pro ženy ve středním věku se dvěma dětmi. Při jeho konstrukci vycházela z průzkumu potřeb právě této cílové skupiny.
Lodičky na nohou a dvě děti na zadním sedadle? To není žádný problém. Zdroj obrázku
Ženský automobil roku 2030 bude mít jedno sedadlo vepředu a dvě vzadu, aby se děti nehádaly, kdo bude sedět vedle řidiče. Přední sedadlo bude otočné. Řidička se tak bude moct otočit a lépe komunikovat s dětmi. Ženy chtějí řídit, a přitom nijak neomezovat svoje pohodlí ani eleganci. Auto tedy nebude mít žádné pedály. Ženy budou moct řídit i v lodičkách na podpatku. Pro pohodlné nastupování bude mít výklopné dveře.
Ženy autům rozumí, rády je řídí a umí si poradit i s jejich provozem. Bylo to tak před 130 lety, a je to tak i dnes. Nenechte se odradit předsudky a pokud vás technika baví, hledejte si profesi v technickém oboru, i kdyby byla tradičně mužská.