Thorsten Deutsch o IT oddělení v Globusu
6. 4. 2017Kolik členů má oddělení v Globus ČR, jaká je diverzita týmu tzn. jaký je poměr žen a mužů a jak důležitá je v něm role Lukáše Pacovského?
Oddělení IT v Globusu ČR vedu od začátku roku 2013, tedy již více než 4 roky. V Globusu ČR jsem začínal v roce 1998, do té doby jsem působil na různých pozicích v oddělení IT, zbožového hospodářství a také controllingu.
V našem oddělení působí momentálně celkem přes 40 zaměstnanců. Jsou rozděleni do několika týmů, které mají na starosti různé technologie jako Oracle, Cisco, systémy Microsoft a Linux, dále pokladní hardware a software včetně technologií samoobslužných pokladen, systémy ERP a technologie Multichannel. Dále pod nás spadá servisní oddělení, které zajišťuje podporu prvního stupně. Zajišťujeme nejen správu těchto systémů, ale i zákaznické úpravy a školení.
Ve vedoucích pozicích máme shodně dvě ženy a dva muže, zde je tedy poměr vyrovnaný. Celkový podíl žen činí necelých 20 %, přičemž v posledních letech roste. Lukáš Pacovský u nás pracuje asi rok a působí jako specialista na procesy kmenových dat v týmu ERP. Velkou měrou se podílel na zavedení nového systému PIM a MDM. Významně také určoval podobu nových procesů kmenových dat, především napojení nového systému na stávající ERP. Výborně zhodnotil studium informatiky na VŠE. Velmi rychle se dokázal zorientovat ve stávajících procesech a při navrhování nových procesů v praxi uplatnit metody, které si osvojil při studiu na vysoké škole.
Na webu máte v sekci kariéra otevřeno několik nových pozic do svého IT týmu, jaké lidi konkrétně hledáte? (např. dle věku, zkušeností, vzdělání, proaktivní, či dle jiných vašich charakteristik?)
V nejbližších letech nás čeká hodně zajímavých velkých projektů v oblasti IT, které si vyžádají veškerou naši pozornost a energii. Vedle zavedení nového systému POS v letošním roce a nového ERP v dalších dvou letech máme před sebou celou řadu nelehkých úkolů i v oblasti Multichannel. Abychom je zvládli rychle a kvalitně, potřebujeme samozřejmě kvalifikované a angažované mladé zaměstnance. Nejvíce programátory, aplikační a systémové architekty a vývojáře. Ale potřebujeme i projektové vedoucí a odborníky se znalostí podnikové ekonomiky.
Jak funguje IT oddělení, případně jaký je přínos IT oddělení pro celou společnost Globus ČR?
Dříve bylo oddělení IT vnímáno výhradně jako poskytovatel služeb, který stojí příliš mnoho peněz. Hlavně v uplynulých několika letech se vlivem rozvoje nových digitálních obchodních modelů, zkrácení technologických cyklů a zrychlující se digitalizace udála velká změna. Odborné útvary už v nás nyní spatřují partnery, kteří přicházejí s důležitými podněty v oblasti digitální strategie a integrace nových aplikací do stávajících informačních systémů. Svůj přínos zde vidíme v odborném pohledu na ochranu údajů, výběr technologií, integraci aplikací a strategii nákupu.
Myslíte si, že je Globus ČR z hlediska technologií v maloobchodu na českém trhu unikátní? Pokud ano, tak proč?
Globus ČR byl a stále je průkopníkem v oblasti technologií a nadále určuje trendy v českém maloobchodě. Byli jsme jedním z prvních řetězců, který zákazníkům umožnil naskenovat své zboží a odbavit se na pokladně sami. Jako první jsme také nabídli zákazníkům placení bezkontaktně pomocí technologie NFC. Momentálně máme jako jediní na českém trhu technologii Scan&Go ve všech našich prodejnách. Zákazníci u nás mohou zaplatit chytrým telefonem přes Masterpass. Tento projekt jsme realizovali společně s Mastercard a chceme jej dále rozšiřovat.
Celou řadu technologických vymožeností máme i v zázemí společnosti, nejen na prodejní ploše. V logistickém centru provádíme vychystávání zboží pomocí technologie založené na rozpoznání lidské řeči (Pick-by-Voice), k plánování a umisťování sortimentu na prodejnách využíváme moderní software a aktuálně se zabýváme různými základními systémy pro budoucí digitální obchodní modely.
Dá se obecně říci, jak dlouho vyvíjíte jednotlivé IT produkty a kolik členů vašeho týmu se na nich podílí?
Paušálně na to odpovědět nelze. Jakmile se na trhu objeví nějaký dobrý standardní software, nasadíme jej. V takových projektech klademe důraz na správné nastavení softwaru s odbornými útvary tak, aby optimálně podporoval naše procesy. Máme však i tým vlastních vývojářů a programátorů, kteří vyvíjejí individuální software pro Globus ČR. I tento vývoj se realizuje ve velmi úzké spolupráci s odbornými útvary od fáze analýzy požadavků až po programování, testování, zkušební a ostrý provoz.
Scan and Go a Globus Bonus: Můžete čtenáři objasnit, o jaké produkty se jedná, jaké výhody přinášejí zákazníkovi/zaměstnanci a zda je jejich vývoj u konce nebo se je ještě chystáte do budoucna více zdokonalit či vyvíjet?
Scan&Go je aktuálně bezpochyby jeden z produktů, na který jsme v našem oddělení velmi hrdí. Tuto technologii jsme totiž v České republice zavedli jako první a jako jediní ji nabízíme zákazníkům ve všech prodejnách. Zákazník si po příchodu do hypermarketu vyzvedne ruční skener a před vložením zboží do nákupního koše je sám naskenuje. Nakoupíte tak výrazně rychleji, pohodlněji a navíc máte o nákupu větší přehled. Kdykoliv vidíte, za kolik jste nakoupili. Hlavní výhodou ale je, že po dokončení nákupu se nemusíte postavit do fronty a vykládat veškeré zboží na pás a pak zase vracet do tašky. Stačí zaplatit a můžete odejít domů. Brzy bude možné skenovat zboží i vlastním mobilním telefonem. Samozřejmě rozpracováváme mnoho dalších nápadů, jak Scan&Go dále vylepšit.
U projektů orientovaných na zákazníka se nikdy nedostanete do situace, kdy byste si mohli říct, že máte splněno. Spokojenost a pocit, že je něco hotové, by v zásadě znamenaly stagnaci. Na naší práci v oddělení IT v Globusu ČR je naopak zajímavé, že je pořád co posouvat dopředu a zlepšovat. Konkurence také nespí a zvlášť v oblasti informačních technologií je v dnešní době nutné reagovat na okolní dění velmi rychle a pružně. Na odpočinek tak nezbývá čas!