Sestavte si tým snů, problémy vyřeší za vás
10. 10. 2017Šest statečných porazí každou nesnáz
Kolem stolu sedí šest osob, každý má na hlavě jinak barevný klobouk. Je to váš tým snů. Stačí jim zadat váš problém a oni ho vyřeší. Co je tajemstvím jejich metody? Každý má úplně jiný způsob myšlení.
Pán v modrém klobouku je tu šéf. Ostatní členy týmu řídí. Koordinuje postup řešení a přemýšlí o tom, jak myslí ostatní. Nepřemýšlí o problému, ale o tom, jakým způsobem o něm přemýšlet. Jako modrá obloha se klene nad vším, co tým dělá. „Návštěvnost našeho divadla je malá. Hledejme řešení, jak ji zvýšit.”
Vedle něj sedí muž s bílým kloboukem na hlavě. S brýlemi na očích pečlivě pročítá papíry před sebou. Nic jiného, než fakta ho nezajímají. Místo mozku má počítač. Sleduje čísla a statistiky, ale pouze ověřené a nikdy je nevysvětluje. „Za poslední tři měsíce se, podle prodeje lístků, návštěvnost o 20 % snížila.”
Záhadná paní s červeným kloboukem zasahuje do diskuze svými emocemi. Někdy se směje, podruhé pláče a jindy se zase zlobí. Soustředí se pouze na pocity, které v ní řešení problému vyvolává. Řídí se svojí intuicí a suchá fakta jí nic neříkají. Její reakce nejsou logické ani smysluplné. „Dejme do repertoáru tuhle hru. Hraje v ní herec, který je skvělý. Diváci ho milují a určitě přijdou.”
Přísným zrakem ji sleduje muž v černém. Klobouk na hlavě má stejnou barvu, jako celé jeho oblečení. Hledá místa, která nemají logiku. Upozorňuje na omyly, nedostatky a chyby. Vždycky má mnoho důkazů, proč to nepůjde. Okamžitě vyloučí neověřená fakta a pojmenuje každé nebezpečí. Na každém řešení hledá nevýhody. „Už jsme několikrát udělali změnu programu, ale nikdy to návštěvnost nezvýšilo. Nevím, proč by to tentokrát mělo vyjít.”
Do týmu patří také starší paní se žlutým kloboukem na hlavě. Září jako sluníčko. Na všechny se usmívá a na všem hledá jen to dobré. U každého řešení najde jeho výhody a pozitivní dopady. Plánuje budoucnost a věří, že všechno dobře dopadne. Neprojevuje moc emocí a také nemá nové nápady. Prostě praktická optimistka. „Tahle hra by mohla být představením roku. Měli bychom to zkusit.”
Jeden pán má na sobě zelený klobouk. Bude to asi umělec. Rozhazuje rukama a popisuje své velkolepé představy řešení problému. Má mnoho nápadů a nebojí se provokovat. Schválně říká, co se jeví jako nemožné. Nabízí další a další možná řešení problému a tvoří z nich budoucnost. „Co kdyby diváci za to, že přijdou na tohle představení, dostali dárek?”
Jak si vytvořit vlastní dream team
Jak je možné, že skupina těchto divných lidí vyřeší skoro každý problém? Jako jednotlivci by asi v normálním životě neuspěli, ale jako tým dokážou zázraky. Jejich tajemstvím je tak zvané paralelní myšlení. Na problém se nedívají pouze z jednoho úhlu pohledu. Získají tak šest různých hledisek. Tato metoda je vhodná především pro práci ve skupině. Cílem je narušit stereotypy, rozčlenit fakta, zlepšit komunikaci, odstranit ostych a podpořit kreativitu myšlení.
Vyzkoušejte si sestavit svůj tým snů. Dobře se pobavíte a možná najdete překvapivá řešení vašeho problému. Principem je nasazování si klobouků různých barev, které zúží zaměření vašeho myšlení. Každý v týmu může mít jinou barvu klobouku, nebo si v určitou chvíli nasadí všichni jen jednu. Hlavním pravidlem hry je, že úvahy o problému se vždy řídí barvou nasazeného klobouku. Uvidíte, že se vám bude o problému přemýšlet volněji a napadne vás daleko víc souvislostí a možných řešení.
Jak vést poradu s šesti klobouky Zdroj obrázku
Přemýšlel o myšlení, a vymyslel metodu, jak přemýšlet
Metodu šesti klobouků zpopularizoval Edward de Bono. V roce 1985 vydal knihu Six Thinking Hats. V češtině vyšla pod názvem Šest klobouků, aneb Jak myslet.
Autorství této metody je mu však prý připisováno neprávem. Dr. Michael Hewitt-Gleeson, šéf australské organizace the School of Thinking totiž tvrdí, že s metodou šesti myslících klobouků přišla poprvé právě jeho škola už v roce 1983.
Dr. Bono patří mezi 250 nejvýznamnějších lidí, kteří v lidských dějinách ovlivnili vývoj člověka. Je autorem koncepce laterálního myšlení a jeho teorie myšlenkových pochodů jsou používány v mnoha oblastech podnikání.
Vyzkoušejte se svými spolupracovníky tuto metodu. Nejen, že s ní oživíte nudnou poradu, ale možná najdete řešení, na které jste dlouho nemohli přijít.