Open office: Zabiják produktivity, který ohrožuje naše zdraví a zhoršuje paměť
27. 3. 2018Na jedné straně se vaši kolegové zapáleně hádají o to, jestli je lepší Sparta nebo Slavie. Na straně druhé slyšíte hlasitý smích kolegyň, které se zrovna baví nad včerejším dílem Ulice. A uprostřed sedíte vy s telefonem v ruce a řešíte důležitý rozhovor s klíčovým klientem…
Velký Bratr se stále dívá
Úspora místa, a tím pádem i financí. Taková stojí pohnutka za novodobým trendem, který vídáme ve většině korporací. Pronájem kancelářských prostor je drahý, a tak se otevřené kanceláře alespoň z finančního hlediska jeví jako skvělý nápad.
Prostory bez zdí a dveří mají jednu další výhodu. Když někdo nepracuje, vidíte ho. Tahle výhoda však platí pouze v případě, že jste šéf (nebo práskač, který si chce šplhnout). Otevřené kanceláře se tak staly nejgeniálnější pomstou poslední doby všem flákačům. Jinak řečeno – když nemůžete dát do kanclu kameru kvůli zákonu o narušování soukromí, tak jim vezmete stěny a dveře. Výsledek je stejný, protože Big Brother alias šéf vás stále vidí.
Jak open office zabíjí produktivitu
Asi 70 % amerických společností vyznává otevřenou koncepci. Do tradičních prostor se jich vrací málo. Odpor k otevřeným kancelářím ale stále roste.
Výrazně k tomu přispěl výzkum z roku 2014, který zjistil, že bez dveří a čtyř stěn jsme o 15 % méně produktivní. Díky zvýšenému stresu z ruchu kolem máme větší potíže se soustředěním, a dokonce dvakrát větší pravděpodobnost, že budeme nemocní.
„Lidé v práci nic nestihnout dokončit a musí pak více pracovat doma,“ uvádí k otevřeným kancelářím Chris Nagele.
Patří k těm, kterým se sdílené kancelářské prostory nejprve zdály jako fajn nápad. Jenže jeho zaměstnanci, zvyklí předtím pracovat hlavně z tepla domova, byli nešťastní. A on s nimi. Dnes už jim proto dopřál vlastní kanceláře – každému z nich. Je tak jedním z těch, kteří se vrátili k tradičnímu konceptu.
Existuje důvod, proč se rádi uzavíráme do čtyř stěn. Možná vám to bude znít šíleně, ale má to reálný vliv na naši paměť. Platí to zejména pro tzv. hotdesking, kde lidé k práci sedávají kdekoliv na pracovišti.
„Když sedíme na jednom místě, ponecháváme si více informací,“ říká americká psycholožka Sally Augustinová.
Pšššt!
Pro spoustu z nás je tím nejrušivějším faktorem hluk. A co na to statistika? 50 % lidí pracujících v otevřených kancelářích a téměř 60 % lidí pracujících v kójích s nízkými stěnami ve zmiňovaném výzkumu přiznalo, že není spokojeno se svým „hlukovým soukromím“. V soukromých kancelářích totéž uvedlo pouze 16 % dotazovaných.
Ale není to jenom o hluku. Výzkumníci požádali zaměstnance z různých kancelářských prostorů, aby zhodnotili, jak jsou s těmito prostorami spokojení ve 14 různých ohledech – včetně teploty nebo kvality vzduchu. Na plné čáře to vyhrály dveře a stěny.
Častým argumentem, kterým si zaměstnavatelé brání své otevřené prostory, je spolupráce. Zaměstnanci v takový prostorách spolu lépe spolupracují a efektivněji brainstormují. Nebo?
„Lidé sice mezi sebou více mluví, ale o věcech týkajících se práce tolik nehovoří," říká Sally Augustinová.
V praxi to vypadá tak, že místo skvělých nápadů k nově připravované kampani se od svých kolegů spíše dozvíte, co dostane jejich protějšek k letošnímu výročí. A v rámci brainstormingu jim možná tak poradíte, jaký dárek koupit.
„A mrkni ještě na tuhle krásnou bundu, ta by se mu mohla líbit…“ aneb brainstorming v praxi. (Zdroj: www.pixabay.com)
„Je to neúčinné,“ pokračuje psycholožka. „Je škoda vyprázdnit lidi tím, že jim neposkytnete místo, které je v jejich práci podporuje,“ dodává.
Je bezpochyby potřeba, aby se kolegové setkávali a vzájemně poznávali. Ale to se dá i na společném obědě. A v rámci brainstormingu uspořádat zasedání.
Zlatá střední cesta?
Mnohé pozice, jaké najdeme například v reklamě, finančním plánování nebo počítačovém programování, vyžadují zvýšenou pozornost. U takových pozic některé společnosti experimentují nejen s uzavřenými prostorami, ale taky s tichými místnostmi.
Příjemný kompromis často představují uzavřené kanceláře pro menší týmy. Ne všichni totiž touží po vlastní kanceláři. Někteří naopak vyžadují přítomnost dalších spolupracovníků, protože bez nich by se cítili pod tlakem.
Zdroj: BBC