5 klíčových vlastností úspěšného leadera
4. 6. 2018Řídit ještě neznamená vést
Být manažerem ještě neznamená být leaderem. Leader, to je osoba, která má schopnost přimět lidi, aby ji následovali. Opravdoví vůdci mají vizi, vášeň a vědí, jak komunikovat s lidmi, aby je inspirovali a vytvářeli prostředí důvěry.
Rozdíl mezi leaderem a manažerem, můžeme vypozorovat už ze samotného anglického překladu sloves, ze kterých tyto pojmy vznikly. „To lead” znamená vést a „to manage” znamená řídit.
Leader má původ v anglickém slovesu lead. To vychází ze základu anglosaského slova „lead” (silnice či pěšina). Tento pojem se používal nejvíce v souvislosti s cestováním a označením lodivodů. Lodivodi byli lidé, kteří ovládali kormidlo lodi. Byli to navigátoři, určovali směr. |
Důkazem toho mohou být firmy, jejichž úspěch je s osobností leadera doslova spjatý. Třeba Apple spojený se Stevem Jobsem nebo Baťa s Tomášem Baťou. To byly osobnosti, které svoji firmu vedly s velkou vášní a jasnou vizí.
Jak se stát tím pravým? Stačí mít ty správné dovednosti
1. Cit pro firemní etiku
Efektivní leader je pro svůj tým jakýmsi morálním kompasem. Nenechává se ovlivňovat nátlaky okolí, ani bláznivými nápady. Jedná poctivě se zákazníkem a vždy se snaží udělat to nejlepší rozhodnutí. Ve své firmě prosazuje etické hodnoty, kterým věří, a dokáže pro ně nadchnout i své zaměstnance.
Příkladem leadera, který prosazoval etické hodnoty ve své práci, byl Tomáš Baťa. Rodina Tomáše Bati se po dlouhé roky přikláněla k názoru, že dobrý podnikatel vyrábí pro zákazníky a slouží společnosti. Tomáš Baťa tuto teorii obohatil o kvalitní péči o své zaměstnance. Jeho firma se svého času stala největší obuvnickou společností ve světě. |
|
„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.” Tomáš Baťa
2. Osobní charisma, umět být vůdce, ne šéf
Vůdce má charisma, vyzařuje z něj osobní kouzlo a až magická přitažlivost. Charisma vytváří vnitřní autoritu člověka, ve kterou věří i ostatní v jeho okolí. Umožňuje vůdci zajistit všeobecné nadšení a věrnost. Šéf vyžaduje, aby se práce udělala. Leader zadá úkol a očekává jeho řádné splnění.
|
Velké osobní charisma a schopnost nadchnout svůj tým pro svoji vizi měl Steve Jobs, zakladatel firmy Apple. Steve (jak mu všichni zaměstnanci říkali), byl velmi přísný a tvrdý ke svým podřízeným. Přesto je svou energií a zaujetím dokázal inspirovat tak, že pracovali pro jeho firmu se stejným nadšením a odhodláním, jako on. |
„Lidé, kteří jsou dost šílení na to, aby chtěli změnit svět, ho také změní.” Steve Jobs
3. Umět komunikovat s lidmi
Opravdovému leaderovi záleží na lidech, se kterými pracuje, stejně jako na firmě a zákaznících. Vytváří prostředí, ve kterém se všichni cítí dobře a rádi tam pracují. Efektivní leader si váží práce svých lidí a dává jim to najevo. Tým chápe smysl projektu i důležitost role každého jednotlivce.
Sergey Brin a Larry Page, zakladatelé firmy Google, mají se svými zaměstnanci ukázkový vztah. Vyznávají naprosto specifickou firemní kulturu. Google dnes sídlí v areálu označovaném jako Googleplex. Zaměstnanci se tady mohou těšit z benefitů, které zřejmě nenabízí žádná jiná společnost na světě. V kancelářích mají kulečníky, pingpongové stoly, stolní fotbálky nebo pohodlná relaxační křesla. Jídlo a pití mají zdarma, a k tomu firemního šéfkuchaře věhlasného jména. Pracovat pro Google se proto stalo snem mnoha programátorů, přestože firma nabízí v porovnání s některými konkurenty nižší platy. |
|
„Hodně přemýšlíme o tom, jak udržet naši firemní kulturu, jak zajistit, aby se naši zaměstnanci prací bavili.” Sergey Brin a Larry Page
4. Nezabývá se mikromanagementem
Efektivní leader pohlíží na projekt v komplexu. Nezabývá se jednotlivými detaily. Pracuje hlavně s lidmi, nezabývá se technickými jednotlivostmi. Umí práci delegovat.
|
Například André Citroën, zakladatel automobilky, která začala prodávat první francouzský vůz vyráběný ve velkých sériích, se uměl obklopit kvalitními lidmi. Pro vedení firmy velmi rychle vytvořil tým vysoce kvalifikovaných a pokrokově smýšlejících lidí se znalostí cizích jazyků. André Citroën nikdy žádné auto nezkonstruoval, tak jako si sám nikdy neoblékl montérky. Dokázal však najít skvělé konstruktéry a poskytoval jim přiměřeně volnou ruku. Ani točit volantem ho nebavilo. Celý život se nechal vozit šoférem. |
„Děti se učí vyslovovat první slova — máma, táta a Citroën.” André Citroën
5. Chová se konzistentně
Ať už má dobrý či špatný den, dobrý leader se chová vždy stejně. Tým ví, co od něj může očekávat a okolí netrpí výkyvy ve svých náladách. Integritou se vykazují vůdci, kteří se drží pevných zásad a přebírají odpovědnost za své jednání. V jejich vystupování je soulad mezi tím, v co věří, co si myslí, co říkají a co dělají. To vytváří v zaměstnancích důvěru.
Vyhlášenou firemní kulturu mají ve firmě Facebook. Mark Zuckerberg se dlouhodobě umisťuje mezi nejlépe hodnoceními generálními řediteli světa. Zaměstnanci ho nejvíce oceňují za jeho lidskost a autenticitu. Podle nich je velmi příjemné vidět, jak jejich generální ředitel vystupuje na veřejnosti stejně, jako u nich v kanceláři. Určitou uniformitu jeho chování potvrzuje také skutečnost, že ve svém šatníku má tričko jen jedné barvy, a tou je šedá. :-) |
|
„Chci ve svém životě eliminovat zbytečnosti, abych dělal jen pár podstatných rozhodnutí včetně hledání způsobu, jak nejlépe sloužit své komunitě.” Mark Zuckerberg
Nemusíte se jako leader narodit, můžete se jím stát
Leaderem se buď narodíte anebo se jím stanete. I ten, kdo má to štěstí, že je přirozeným vůdcem od narození, nedosáhne úspěchu, pokud se nebude stále zdokonalovat a pracovat na sobě.
Chcete-li se stát respektovaným vůdcem, učte se a inspirujte těmi nejúspěšnějšími.