O ekonomii a peníze jsem se zajímal už od mala
10. 11. 2020Oto, jak ses dostal k ekonomickým tématům?
Upřímně ani nevím. O ekonomii a peníze jsem se zajímal už od mala. Pamatuji si, že vždy, když jsem hrál jakoukoliv strategickou hru, například Civilizaci, tak jsem se snažil hlavně o to, aby byl můj stát co nejbohatší. :) Kdybych se nad tím více zamyslel, tak si myslím, že ekonomie mě zajímá především tím, že se vlastně jedná o kombinaci humanitního a exaktního oboru. Jelikož mám ve škole rád jak dějepis, tak matematiku a fyziku, přijde mi tato kombinace přirozeně zajímavá.
Věnujete se této oblasti ve škole nebo čerpáš informace ve svém volném čase? Pokud druhá varianta – jaké jsou tvé zdroje?
Tento rok mám ve škole poprvé ekonomii jako předmět. Dříve jsem se o ní zajímal pouze ve svém volném čase. Četl jsem si především knížky a ekonomické magazíny. Mezi mé nejoblíbenější patří Wall Street Journal či The Economist. Za své oblíbené knihy bych označil Friedmanovo pojednání Capitalism and Freedom a jeho magnus opus, Monetary History of the United States of America, ve které popisuje monetární vývoj v Americe během 19. a 20. století.
Kam bys chtěl dále pokračovat? Chceš se více věnovat ekonomii nebo tě láká jiné téma? Co je tvoje vysněná kariéra?
Rád bych šel studovat do zahraničí. Mým snem je v tomto ohledu studovat v USA, kde se mi velmi zamlouvá tzv. systém "liberal arts" výuky, ve kterém jsou studenti podporováni v rozvíjení svých znalostí napříč obory. Navíc mi příjde, že život na kampuse americké univerzity nabízí skvělé možnosti co se týče výzkumu či pracovních příležitostí. Na VŠ určitě plánuji studovat ekonomii, ještě však nevím, jestli bych se jí rád věnoval i profesionálně. Kromě ekonomie mě totiž velmi zajímají investice a akcie. Myslím si, že moje profesionální kariéra se bude ubírat spíše tímhle směrem a ekonomii si ponechám jako takové „hobby“.
Proč si se přihlásil do EO? Co pro tebe znamená celkové vítězství?
Nepřihlásil jsem se já sám, ale přihlásil mě náš učitel ekonomie. Ten přihlásil do soutěže školu a nabídl nám se zúčastnit. Kromě mě se z naší školy zúčastnilo ještě několik lidí a jednomu spolužákovi, Patricku Krautmanovi, se dokonce povedlo probojovat až do finále, kde skončil v TOP 5. Jinak vítězství pro mě samozřejmě znamená hodně. Je to určitě největší úspěch, kterého jsem zatím dosáhl. Hlavně to pro mě znamená dobrý pocit, protože ekonomii mám opravdu rád a hodně se jí ve volném čase věnuji. Určitě mi to taky otevře spoustu příležitostí a může i pomoci v přijímačkách na vysokou školu.
Jak tě napadlo, jakým způsobem video zpracovat? Pomáhal ti s ním někdo?
Už od začátku jsem věděl, že bych rád udělal animované video, které celou problematiku zpracuje „hravým“ způsobem. Následně jsem si rozepsal hlavní pozitiva a negativa a snažil se vymyslet způsob, jak každý z nich vyjádřit právě v této podobě. S videem mi pomáhala moje sestra, která měla několik dobrých nápadů právě na to, jak zobrazit jednotlivé obrázky. Také jsem se od ní musel naučit jak video animovat.
Řekl bys, že mají tvoji spolužáci dostatečný přehled o ekonomických tématech, a že je jejich finanční gramotnost na dobré úrovni?
Myslím si, že moji spolužáci na PORGu jsou na tom v tomto ohledu velmi dobře. Celkově si ale myslím, že finanční gramotnost naší mladé generace není úplně nejlepší, což však není, dle mého, naše chyba. Je potřeba, aby se výuka finanční gramotnosti zavedla do škol, jinak se situace nezlepší.
Vnímáš spíše pozitivní či negativní postoj k přijetí eura ze strany veřejnosti?
Spíše negativní. Bohužel, tuto otázku většina lidí vnímá spíše jako otázku národní hrdosti a státní suverenity. Dle mého, by se však měly lidé zamýšlet především nad ekonomickými dopady. V současné době si ale myslím, že přijetí eura nyní nedává smysl ani z tohoto hlediska. V budoucnu tomu tak již být nemusí.