Jak Eiffelovu věž nenavrhl Gustav Eiffel
22. 10. 2018Technický unikát i největší reklama své doby
Eiffelova věž je nejen velmi unikátní svými technickými parametry, ale také mnoha pozoruhodnostmi. Měla stát jen deset let. Tady je deset nejzajímavějších příběhů z jejího téměř 130letého života.
1. U příležitosti stého výročí francouzské revoluce byla v roce 1886 v Paříži vyhlášena soutěž o zajímavou stavbu vystihující vyspělost Francie. Soutěž vyhrála Eiffelova věž. Jejími konkurenty v této soutěži byla například 220 metrů vysoká fontána nebo obří gilotina.
2. Stavební plány nepocházejí přímo od Gustava Eiffela, ale od dvou zaměstnanců jeho architektonické kanceláře, jimiž byli Maurice Koechlin a Émile Nouguier. Eiffelovi se ale plány jeho spolupracovníků zdály příliš funkcionalistické, a tak pověřil architekta Stephana Sauvestra, aby je přepracoval. Ten do nich vložil zdobné prvky a tento návrh nakonec v soutěži vyhrál. Přesto je Eiffel považován za otce věže, protože stavbu umožnil. Byl v té době již velmi známý inženýr a konstruktér, navrhl mnohé mosty a vnitřní kostru sochy Svobody v New Yorku.
3. Eiffelovka byla se svojí výškou 300,6 metru až do roku 1930 nejvyšší stavbou světa, kdy ji překonal Chrysler Building v New Yorku. Dnes je vysoká 324 metrů i s anténou, která byla umístěna na jejím vrcholu. Její přesná výška kolísá vlivem větru a tepla až o 15 cm.
Chrysler Building status nejvyšší budovy užila jen na pouhých 11 měsíců. Zdroj obrázku
4. Na svém místě měla věž stát pouze 10 let, a to do roku 1909. Před rozebráním ji zachránilo umístění meteorologické stanice, která je dodnes na jejím vrcholu. Před válkou byla také klíčovou základnou pro vojenský rádiový vysílač.
5. Na projektu věže pracovalo 50 inženýrů, aby vypracovalo 5 300 výkresů. Všechny železné trámy byly detailně vykresleny. Konstrukce váží asi 7 300 tun, ale celková hmotnost je 10 100 tun. Věž se skládá z 18 038 ocelových kusů, které jsou spojeny pomocí dvou a půl milionů nýtů. Na nátěr bylo spotřebováno 60 tun barvy.
6. Tajemství konstrukce věže spočívá v tom, že nemá zdi. Je stavena pouze z výztuh a nosníků. I přes svých deset tisíc tun je velmi lehká. Navíc se její vrchol při rychlostech větru bezmála dvě stě kilometrů za hodinu pohybuje nejvýše o třináct centimetrů. Vítr konstrukcí podobnou hrázděnému zdivu (avšak bez výplně) snadno profukuje.
7. V Americkém Las Vegas je stojí její největší kopie. Ve skutečnosti je těch kopií po celém světě celkem 40. Jednou z napodobenin věže je také Petřínská rozhledna v Praze.
|
|
I v Česku se snažili Eiffelovu věž napodobit. Petřínská rozhledna je toho důkazem. |
Replika v měřítku 1:2 je součástí hotelu Paris v Las Vegas. |
8. Francouzská automobilka Citroen umístila v letech 1925–1934 na Eiffelovu věž vertikální nápis „Citroen“ a použila k tomu bezmála čtvrt milionu žárovek. Jako největší reklama na světě byla zapsána do Guinessovy knihy rekordů.
Posloužila i jako reklamní poutač. Zdroj obrázku
9. V roce 1959 na věž vystoupal 35. miliontý návštěvník, desetiletý chlapec. Získal za to z rukou dcery Gustava Eiffela klíčky od nového vozu. Paradoxem bylo, že ani jeden z jeho rodičů neuměl řídit.
10. I když vyhlídkové plošiny na Eiffelově věži navštívilo od doby jejího vzniku více než 250 milionů lidí (a každý rok jich přibude dalších zhruba 7 milionů), není Eiffelova věž nejnavštěvovanější památkou Paříže. První je katedrála Notre Dame, kterou ročně navštíví 14 milionů lidí, tedy dvakrát tolik, co Eiffelovku.
Stavba, která měla stát jen 10 let, se stala fenoménem Paříže. Obyvatelé města ji nenáviděli, dnes si bez ní nedovedu život v něm představit. Originalita někdy získává na své hodnotě až s postupem času.