7 tipů, jak zazářit na přijímacím pohovoru | Absolvent.cz

7 tipů, jak zazářit na přijímacím pohovoru

Pokud vás zaměstnavatel pozval na přijímací pohovor, věřte, že je to skvělá zpráva. Obvykle totiž o danou pozici projeví zájem desítky až stovky uchazečů. Nenechte si proto tuto příležitost ujít a věnujte pohovoru dostatečnou přípravu. A dodržujte několik základních zásad, díky kterým uděláte dobrý dojem.

1. Dochvilnost

Přijďte včas. Možná vám to přijde jako samozřejmost, opak je ale pravdou. Mnoho uchazečů si s dodržováním smluvené hodiny neláme hlavu. Tím však okamžitě přicházejí o sympatie zaměstnavatele. Kromě toho dávají najevo, že jim na pracovním místě vlastně ani tolik nezáleží. Předem si proto zjistěte, kde přesně se budova firmy nachází a jak dlouho vám zabere cesta. Počítejte s dostatečnou rezervou a na místo se dostavte ideálně 5-10 minut před začátkem pohovoru, ať si v klidu stihnete vydechnout, upravit se nebo odskočit na toaletu.

2. Zdvořilost

Před začátkem pohovoru si nezapomeňte vypnout mobilní telefon. Ani žvýkačka nemá v puse co dělat. Při příchodu do místnosti nahlas a s úsměvem pozdravte. Natrénujte si stisk ruky, aby nepůsobil jako leklá ryba nebo naopak drtil kosti. Během pohovoru se přirozeně usmívejte, dívejte se personalistovi zpříma do očí, naslouchejte a neskákejte mu do řeči.

3. Upravenost

Svým zevnějškem vyjadřujete svou osobnost. Rozmyslete si proto dopředu, jaký outfit zvolíte, a pro jistotu ho ještě jednou pečlivě vyžehlete. Příliš výrazné doplňky i těžký parfém nechejte doma, oblečte se vkusně, ale střídmě. Dámy by měly zvolit lehké nalíčení a přirozený účes. Nejdůležitější ale je, abyste se cítili přirozeně a pohodlně.

4. Pozitivní přístup

Po celou dobu pohovoru buďte příjemní, milí a nešetřete úsměvy. Ale i zde platí pravidlo „všeho s mírou“. Přílišná žoviálnost působí nepřirozeně a plusové body vám rozhodně nenažene. Stejně tak je tomu i u projevu vašeho sebevědomí. Dejte najevo, že si věříte a jste pro danou pozici vhodným kandidátem. Na chvástavé řeči a nafukování vašich pracovních úspěchů však rovnou zapomeňte.

5. Prezentace

Odpověď na položené otázky vždy rozveďte do více než jen pár slov. Mluvte ale vždy k věci a vyhněte se naopak obšírnému a zdlouhavému monologu. Používejte spisovnou češtinu a zřetelně vyslovujte. Vsaďte také na upřímnost. Případné zveličování vašich znalostí by stejně dříve nebo později vyšlo najevo a jen by vám uškodilo. Pokud proto nemáte zkušenost s některou z požadovaných dílčích činností, nebojte se to přiznat a dodejte, že se ji brzy doučíte samostudiem. Dáte tak najevo svou motivaci a odhodlání učit se novým věcem.

6. Znalosti

Znalosti vyžadovaného počítačového programu nebo zkušenosti s podobným pracovním místem máte uvedeny v životopise. Přesto si v hlavě sesumírujte ty hlavní, které chcete vypíchnout a rozmyslete si, jak je v kostce popíšete. Nezapomeňte si ale také zjistit co nejvíce informací o firmě, do které se hlásíte. Měli byste být schopni říct pár slov k její historii, oblastem působení a vyjmenovat generálního ředitele a nejdůležitější manažery. Připravte si také odpověď na obligátní otázku, proč chcete pracovat právě zde.

7. Zájem

Projevujte skutečný zájem o práci v dané společnosti a na nabízené pozici. Pečlivě personalistovi naslouchejte a ptejte se na doplňující otázky. Z pohovoru by si jednak personalista měl odnést kompletní přehled o vás, ale i vám by mělo být jasné, co daná práce obnáší a zda by vás skutečně bavila. Nebojte se zeptat, na fungování pracovního týmu, firemní kulturu nebo aktuální dění ve firmě. Měli byste také vědět, jaký plat a benefity na vás čekají. Vyčkejte ale, až personalista toto téma nahodí jako první.

Berte na vědomí, že v práci trávíte značnou část svého času. Měla by vás proto naplňovat a být úměrná vašim schopnostem a znalostem. Také firemní kultura a aktivity firmy by měly souznít s vašimi osobními hodnotami a přesvědčením.

Přečtěte si také, s jakými typy pohovoru se můžete setkat a co vás čeká při přijímacím řízení.

Články ze stejné kategorie