25 LET PŘEDNÍM DODAVATELEM KABELŮ A KABELOVÝCH SVAZKŮ | Absolvent.cz

25 LET PŘEDNÍM DODAVATELEM KABELŮ A KABELOVÝCH SVAZKŮ

Z Velkého Meziříčí míří kabely do celého světa, a to díky výrobnímu závodu Draka Kabely, s.r.o. Jeho ředitel Milan Orel zde začínal v roce 1997 na pozici plánovače výroby. Nejen díky tomu ví, jak důležitá je podpora absolventů škol při hledání práce. V rámci společnosti klade důraz mimo jiné na soustavné vzdělávání zaměstnanců a férovost v jednání.

Jak byste představil společnost Draka Kabely, s.r.o.?

Společnosti sídlí na Velkém Meziříčí, kde má výroba kabelů dlouholetou tradici. Od roku 1994 se zabýváme výrobou a prodejem kabelů a kabelových svazků, a to hned do několika odvětví. Vyrábějí se u nás kabely do aut, kabely a svazky do výtahů, instalační kabely a také spojky pro kabely vysokého napětí. Od založení jsme součástí nadnárodní společnosti. Firma byla postavena na zelené louce díky holandskému uskupení Draka Holding N.V. V roce 2011 koupil Draka Holding N.V. italský koncern Prysmian a my jsme se tak stali součástí největšího výrobce kabelů a kabelových systémů na světě - Prysmian Group. Současně stavíme na silných českých kořenech a dobře vykonané práci lokálních lidí, kteří u nás pracují v průměru jedenáct let. Výjimkou nejsou ani pracovníci s dvacetiletou pracovní historií v naší společnosti.

Kdo u vás najde pracovní uplatnění?

V současné době máme velkou poptávku po dělnických profesích. Co se týká technických pozic, jsou u nás otevřené všechny typické funkce samostatně stojící firmy - od vlastní výroby, oddělení nákupu, prodeje a zákaznického servisu, financí, HR, až po logistiku, inženýring, RaD a kvalitu. Ke konkrétním místům se pak vážou specifické požadavky. Mnohdy ale není potřeba úzce specializované vzdělávání. Důležitější je chuť se učit a také umět angličtinu na komunikativní úrovni, protože ta se u nás používá na denní bázi. V zákaznickém servisu se hodí také znalost italštiny, němčiny a francouzštiny.

Co zájemce čeká po úspěšném pracovním pohovoru?

Během prvních tří měsíců si každý nováček projde celou společností, aby pochopil, jak na sebe navazují jednotlivé procesy a také se poznal s lidmi ve všech odděleních. Na konci zkušební doby při rozhovoru se svým vedoucím dostane zpětnou vazbu ohledně pracovního výkonu. Z rozhovoru obvykle vyplynou požadavky na školení, ať už jazykové, z oblasti legislativy či práce na počítači. Po zkušební době je každý zaměstnanec zařazen do našeho benefitního systému, v rámci kterého nabízíme 25 dní dovolené, tři dny zdravotního volna ("sick days"), home office dva dny v měsíci, bonus 13. platu, plně hrazené jazykové vzdělávání přímo na pracovišti, dotované závodní stravování, flexibilní pracovní dobu a celou řadu společenských akcí v průběhu roku.

Podporujete vzdělávání a rozvoj zaměstnanců?

Dobře si uvědomujeme, že se vyplatí si zaměstnance vychovat, proto čím déle u nás lidé jsou, tím více školeními si můžou projít. Velký důraz klademe na jazykové vzdělávání. V loňském roce jsme spustili pilotní projekt, kdy jsme do výuky zařadili i naše mistry výroby a skladu. Jde o 90minutové lekce angličtiny jednou týdně, které jsou plně hrazeny a probíhají v malých skupinkách v rámci pracovní doby. Cílem je, aby všichni naši pracovníci komunikovali v anglickém jazyce a běžně se domluvili s četnými zahraničními návštěvami. Vybraným pracovníkům navíc umožňujeme e-learningovou výuku angličtiny, kterou zastřešuje naše mateřská společnost Prysmian Group.

Jaké další výhody v oblasti vzdělávání vychází z faktu, že jste součástí obrovského koncernu?

Musím zmínit Prysmian Academy, která nabízí celou řadu profesních a manažerských školení ve spolupráci s prestižní italskou univerzitou Bocconi v Miláně. Pracovníky, vhodné pro další vzdělávání, vybíráme na základě ročního hodnocení jejich pracovního výkonu, který musí být opakovaně stabilní. V druhé polovině roku přijímáme absolventy do postgraduálního programu "Build The Future", jehož součástí jsou kromě ročního tréninku v domovské zemi i dva roky získávání zkušeností v některém výrobním závodě naší společnosti v zahraničí. Cílem programu je vychovat si novou generaci profesionálů a top managerů uvnitř společnosti. Rád bych zmínil také program Make It, jehož cílem je zaměřit se na systematické vzdělávání a rozvoj technicky zaměřených pozic ve všech výrobních závodech společnosti. Jde o čtyřletý projekt s opakovaným vzděláváním ve školícím centru v Itálii a v Turecku s možností setkat se s top managementem Prysmian Group a navázat mnoho cenných kontaktů v rámci celé společnosti. Po celou dobu má vybraný kandidát svého mentora, který ho vede. Zájemce musí mít vysokou školu technického směru, tři až sedm let praxe a dobrou angličtinu.

Vzpomenete si na své začátky ve firmě?

Nastoupil jsem v roce 1997 jako plánovač výroby a dodnes si vybavím příjemnou a tvůrčí atmosféru, která mě obklopila. Přesto jsem se po pěti letech rozhodl odejít za jinou zkušeností. Za dva roky jsem se ale vrátil a přijal pro mě tehdy zajímavější pozici v oblasti lokálního prodeje pro automotive produkty. Po čase mi bylo svěřeno řízení celé divize Automotive ve Velkém Meziříčí a pak následovala práce pro marketing a produktový management naší firmy a regionu východní Evropy. V roce 2012 mi byla nabídnuta pozice plant managera a současně jsem se stal jedním z jednatelů společnosti.

Daří se vám mít i v roli ředitele blízko k lidem, kteří pro vás pracují?

Zvyšujícímu se tlaku na výkon se dá těžko vyhnout, ale snažím se udržet ve firmě lidskost a férovost. Když se nedaří, mluvíme o tom narovinu. Mými velkými vzory v budování firemní kultury jsou dva bývalí jednatelé a zakladatelé společnosti, kteří  firmu vedli tímto směrem, když jsem do ní nastoupil. Ve firmě se snažíme udržet princip otevřené komunikace. Ke komunikaci se zaměstnanci používáme různé standardní kanály, jako jsou pravidelné schůzky, informační nástěnky a elektronické obrazovky na různých místech firmy, kde se snažíme včas prezentovat důležité informace. Zhruba třikrát za rok se také setkávám s nováčky a vybranými stávajícími zaměstnanci na pracovní snídani. Tam mají možnost se mnou otevřeně mluvit o čemkoli.

Lze si dlouhodobě udržet češství ve společnosti, která je součástí zahraničního koncernu?

V současné  době naše firma nemá v managementu žádného cizince. Jsme považování za velice spolehlivou dceřinou společnost s dobrými výsledky. Myslím, že jsme si vybudovali důvěru managementu našeho regionu i celé skupiny. Na to, že jsme v rámci nadnárodní skupiny respektováni, jsme hrdí. Domnívám se, že jedním z důvodů je dlouhá historie a bohaté zkušenosti s prací v průmyslu v České republice. V rámci našeho koncernu v Evropě jsme jediní, kdo vyrábí výtahové kabely a svazky, a ty jsou velmi náročné na vývoj a vlastní výrobu. Také jsme největším závodem, který se v Evropě zabývá automotivními kabely. I tato fakta přispívají k tomu, že prostředí ve firmě je různorodé a zajímavé. Přestože máme jistě silné národní cítění, musíme brát v potaz fakt, že patříme do nadnárodní skupiny. Rád bych v této souvislosti zmínil projekt SIDE by SIDE, který se zabývá rozmanitostí v rámci celé skupiny. Rozmanitost je chápána v kontextu věku, kultury, schopností, ekonomického zázemí, pracovního zařazení, vzdělání, etnické příslušnosti, sexuální orientace a dalších aspektů. Cílem iniciativy je vytvářet inspirativní pracovní prostředí, které podporuje spolupráci, kreativitu a otevřenost, a kde lidé mohou uplatnit svůj potenciál a být motivováni. Různost zaměstnanců a rovnost jejich příležitostí je strategickým cílem společnosti Prysmian Group.

MILAN OREL (41) Pochází z Ostrova nad Oslavou. Na Střední průmyslové škole ve Žďáru nad Sázavou vystudoval obor Automatizační technik. V roce 1997 nastoupil do společnosti Draka Kabely, s.r.o. jako plánovač výroby. Postupně si prošel oddělením prodeje, marketingu a produktového managementu. V říjnu 2012 se stal ředitelem a jedním z jednatelů společnosti. Je pyšným otcem tří dětí - syna (13) a dcer dvojčat (10). Rád jezdí na kole, lyžuje a relaxuje během řízení auta.

 

Články ze stejné kategorie