PROPOJENÍ CHARITY A UMĚLCŮ MUSÍ DÁVAT SMYSL | Absolvent.cz

PROPOJENÍ CHARITY A UMĚLCŮ MUSÍ DÁVAT SMYSL

Nadace Unipetrol podporuje nadějné a talentované studenty. Během jednoho roku se rozrostla do významných rozměrů, zaštiťuje řadu menších úspěšných projektů, má své trvalé nosné projekty a neustále nabírá na významu. Podílí se na něm dokonce i čtveřice známých hereček a jedna bývalá hokejová hvězda.

JULIE RŮŽIČKOVÁ je šéfkou Nadace Unipetrol od září 2017, studovala na gymnáziu v Praze a později mezinárodní vztahy. 13 let pracovala ve společnosti Microsoft s.r.o., který opouštěla na pozici obchodní ředitelky pro malý a střední segment. Julie má tři děti a po založení rodiny se rozhodla nevrátit se do IT segmentu, ale věnovat se aktivitám v oblasti vzdělávání. Pracovala pro projekt Vzdělání 21, jako šéfredaktorka časopisu Moderní vyučování a tři roky strávila v Nadaci Charty 77/ Konto Bariéry.

Paní Růžičková, kdy vznikl nápad založit Nadaci? Nadace byla založena na konci roku 2016. Fakticky začala fungovat až v druhém čtvrtletí roku 2017. Výhoda nadační formy tkví v tom, že aktivity přes nadaci lze vykonávat rychle. Když se chce stejné aktivitě věnovat firma jako taková, je zatěžkána řadou interních byrokratických procesů, které doručení pomoci prodlužují.

„Nemá cenu obelhávat sebe sama, zaměstnance a veřejnost.“

Jak byste definovala její hlavní cíl? Podporujeme rozvoj vzdělávání se zaměřením na přírodovědné a technické obory na úrovni středních a vysokých škol. Podporovat nadané středoškolské a vysokoškolské studenty, kteří pocházejí z rodin slabších ekonomických poměrů. Podporujeme i samotné střední školy ve výuce chemie, zejména poskytnutím finanční pomoci na nákup učebních pomůcek a vybavení laboratoří. Spolupracujeme také s řadou pedagogů a vědců. Naším dlouhodobým partnerem je Vysoká škola chemicko-technologická.

Popište nám, jakým způsobem probíhá podpora studentů. V rámci stipendijního programu vyplácíme prospěchová stipendia studentům středních a vysokých škol. V tomto roce jsme udělili stipendia 48 studentům v celkové hodnotě 1 810 000 Kč. Předávání stipendií přímo v areálu chemického závodu v Litvínově byla úžasná událost, na kterou se dostavili i zajímaví hosté jako Livia Klausová nebo Jiří Šlégr. Druhý ročník stipendijního programu jsme totiž rozšířili o spolupráci s Nadačním fondem manželů Livie a Václava Klausových a s hokejovým klubem HC Verva Litvínov.

A jak se do jejích aktivit zapojují zaměstnanci Unipetrolu? Zaměstnance Unipetrolu se snažíme zapojit různými způsoby. Například jsme z výtěžku dobrovolného běhu zaměstnanců zaplatili kurz angličtiny, počítač a kurzy kineziologie jednomu chlapci z Litvínova, kterému v sedmnácti letech během jednoho roku zemřeli oba rodiče. Nyní chystáme novou kampaň, v rámci které uvedeme na trh speciální reklamní předmět – nadační tričko. Výtěžek z jeho prodeje půjde ve prospěch Nadace. Máme naplánováno, že natočíme interní video, kde budou prodej trička propagovat sami zaměstnanci. Kolekce, jejíž první díl je nazvaný Chemie lásky, je vytvořená herečkou a malířkou Kateřinou Hrachovcovou. Celá kampaň pak ponese název „Buď šik a pomáhej“.

Plánujete i další spolupráce s umělci nebo známými osobnostmi? Nadace se stala partnerem divadelní hry Můžem i s mužem. Jejími autorkami jsou herečky Jitka Sedláčková, Kateřina Hrachovcová, Vanda Hybnerová a Dáša Zázvůrková. Je to hra o lásce. A samozřejmě platí, že láska je chemie. Všechny čtyři herečky budou postupně spolupracovat na propagaci trička. Logo Nadace ale na tričku nehledejte. Nejsem totiž zastáncem charitativní prostituce celebrit. Myslím si, že spojení umělců a Nadace by mělo být smysluplné. Nestačí mi, že mi někdo poskytne svoji známou tvář. Mezi umělcem a Nadací musí existovat ideálně dlouhodobý vztah.

Zmíníte konkrétní příklad vědeckého projektu, na kterém Nadace spolupracovala se školami? Loni jsme se zapojili do projektu zvaného Hydrogen Horizon Automotive Challenge, který se zaměřuje na znalost alternativních pohonů a je adresovaný středoškolákům. Díky naší finanční podpoře se jej zúčastnily studentské týmy ze tří škol. Pětičlenné týmy pak čtyři měsíce intenzivně pracovaly na sestavení modelu auta poháněného vodíkem. Akce vyvrcholila závodem na půdě pražské ČVUT. Vítězové národních kol se pak setkávají během mezinárodního finále. Minulý rok jsme také odstartovali projekt Báječný den s chemií. Je určený pro základní školy, a tím se kruh uzavírá. Děti dnes nemají dostatečnou časovou dotaci na výuku v laboratořích a naše Nadace tento nedostatek supluje. Základní a střední školy navíc objíždíme s dalším programem. Má název EDUbus a jedná se o jedinou mobilní polytechnickou laboratoř pro školy v Česku. Za vlastní peníze ho vytvořili učitelé chemie a Nadace s ním uskutečnila roadshow po Ústeckém kraji.

Jaké další aktivity v rámci Nadace plánujete rozvíjet? Společně s hokejovým klubem HC Verva Litvínov, jehož majoritním vlastníkem je skupina Unipetrol, se plánujeme zaměřit na vyhledávání sportovních talentů, kteří jsou zároveň dobrými studenty. Letos jsme poprvé udělili stipendium pěti hokejistům z dorosteneckého týmu.

Je podle vás snaha o společenskou odpovědnost firem důležitá? Myslím si, že je velmi důležitá. Až nutná. Čím větší společnost, tím větší možnosti, nástroje a vliv má. Může ovlivňovat kvalitu života v místě, kde podniká. Potom je pomoc účinnější a uvěřitelnější. Nemá cenu obelhávat sebe sama, zaměstnance a veřejnost a pomáhat subjektům nebo lokalitám, ke kterým společnost objektivně nemá vztah. Proto Unipetrol pomáhá primárně školám v regionech, kde fungují jeho výrobní závody. Ale jsme pyšní, že naše činnost má ohlas po celé zemi a začínáme být rozkročeni přes všechny regiony.

Jakou výhodu firemní nadace byste ještě zmínila? Budování pozitivního obrazu firmy. Jak interně vůči zaměstnancům, kdy roste jejich hrdost, zapojení a loajalita, tak externě vůči odborné i laické veřejnosti.

Články ze stejné kategorie