Nejčastější otázky při pracovním pohovoru: Nenechte se rozhodit a odpovídejte s úsměvem | Absolvent.cz

Nejčastější otázky při pracovním pohovoru: Nenechte se rozhodit a odpovídejte s úsměvem

Existují otázky, na které se vás personalista při pohovoru zeptá téměř stoprocentně. Není proto nic jednoduššího, než si na ně předem připravit přirozenou a inteligentní odpověď. Co když ale dostanete za úkol na místě vymyslet řešení modelové situace nebo vás zarazí neobvyklý dotaz?

Zkušený personalista nebo zaměstnavatel, který má za sebou už více pohovorů v roli tazatele, má ve svém portfoliu otázky, které s většími či menšími obměnami pokládají každému uchazeči. Obvykle se dají rozdělit do několika tematických skupin:

1. Otázky na vaše vzdělání a případné mimoškolní aktivity

Pokud jste právě dokončili (vysokou) školu, dotazy na vaše vzdělání vás nejspíš neminou.

Konkrétní otázky:

Proč jste si vybrali zrovna daný obor? Na jaké téma jste psali svou závěrečnou práci? Který předmět vás nejvíce bavil a proč? Co vám studium dalo, či vzdalo? Měli jste možnost zúčastnit se během studia zajímavého projektu, stáže, letní školy nebo Erasmu? Umíte hovořit cizím jazykem?

Srovnejte si v hlavě odpovědi na tyto otázky a zavzpomínejte na školní léta. Na pohovoru pak vypíchněte své studijní úspěchy a případnou provázanost s pozicí, o kterou se ucházíte. Pokud jste zazářili i na různých soutěžích, olympiádách, nebo se vám snad na poličce blýská červený diplom, nenechávejte si tyto skutečnosti pro sebe. Zaměstnavatel rozhodně vaši píli a aktivitu ocení.

2. Otázky na předchozí zaměstnání

Ještě o něco častěji než na vaše studium personalistu budou zajímat vaše relevantní pracovní zkušenosti. Letní brigády typu prodej zmrzliny ve stánku na koupališti vám sice jistě přinesly zajímavé zážitky, při pohovoru na ně ale není čas ani vhodný prostor. Vyzdvihněte hlavně tu práci, která souvisela s oborem vašeho studia, aktuálním místem, o které se ucházíte, a především, kde jste se naučili něco nového, co vás obohatilo. Je jedno, zda se jednalo o fulltime pozici, brigádu na částečný úvazek nebo stáž, důležitá je především pracovní náplň.

Konkrétní otázky:

Jak jste se dostali ke svému předchozímu zaměstnání? Co bylo hlavní náplní vaší práce? Jak vypadal váš běžný pracovní den? Co považujete za svůj největší dosavadní pracovní úspěch? Jakým směrem byste se ve své kariéře chtěli dále posouvat?

Připravte se také na to, že personalistu bude zajímat vaše role v týmu, jeho fungování, pracovní procesy ve firmě a vaše zhodnocení předchozího zaměstnání. Rozhodně přijde řeč i na to, proč ze stávajícího místa chcete odejít. V tomto případě se vyvarujte pomluvám předchozího zaměstnavatele, a to i v případě, že jste s ním nebyli spokojení.

Konkrétní otázky:

Co by o vás řekli vaši kolegové? Jste zvyklý pracovat sám, nebo v týmu? Máte zkušenost s vedením lidí? Jakým způsobem jste zvyklý organizovat si práci? Z jakého důvodu jste se rozhodli změnit zaměstnání?

3. Otázky na nabízenou pozici

Zaměstnavatele bude zajímat, proč se ucházíte zrovna o práci v jeho firmě nebo projektu. Zjistěte si tedy o společnosti co nejvíce informací a mějte přehled o tom, co obnáší pracovní pozice, o kterou se ucházíte. Dobře si rozmyslete, zda se opravdu shoduje s tím, kam chcete profesně směřovat.

Konkrétní otázky:

Čím vás zaujala právě tato nabídka? Proč si myslíte, že zrovna vy jste vhodným kandidátem na tuto pozici? Jaké máte očekávání od pozice, o kterou se ucházíte? Co víte o naší firmě?

4. Otázky na vaši osobnost

Ani ty nejlepší studijní výsledky nebo excelentní pracovní reference vám místo nezaručí, pokud si se zaměstnavatelem nesednete lidsky. Proto je vedle zjištění relevantnosti profesního zaměření kandidáta úkolem personalisty odhalit i jeho hlavní charakterové vlastnosti. Odpovídejte proto upřímně a nebojte se přiznat i své nedostatky. Ideálně s ujištěním, že jste na jejich odstranění ochotni zapracovat.

Konkrétní otázky:

Jaké jsou vaše tři silné a tři slabé stránky? Kde se vidíte za 5 let? Co je při práci vaší největší motivací? S jakými lidmi se vám dobře pracuje? Jak byste reagovali, kdyby si na vaši práci stěžoval klient/kolega? Jak byste se zachoval, kdybyste nesouhlasil s názorem klienta/kolegy/nadřízeného? Proč bychom měli přijmout právě vás?

Na některých pohovorech se můžete setkat kromě výše zmíněných otázek také s požadavkem na řešení modelové situace. Často se vás personalista zeptá na konkrétní postup řešení konfliktu na pracovišti. Zajímat ho může také postup, který byste použil pro situaci, kdy musíte odevzdat projekt, který nestíháte dodělat do stanoveného data. Nebo bude chtít vědět, jaké obchodní argumenty byste použili pro prodej určitého zboží či služby.

Vaším úkolem není z fleku vymyslet dokonalou strategii. Důležité je nenechat se nečekanou otázkou rozhodit, zachovat chladnou hlavu, chvíli přemýšlet a přijít s přijatelným řešením. Pamatujte na to, že při pohovoru neexistují správné a špatné odpovědi, ale jen správné a špatné reakce. Zdravá sebejistota, pohotové reakce a především pozitivní přístup vám dveře k vysněnému pracovnímu místu otevřou dokořán.

Články ze stejné kategorie

Jak vyhrát nad prokrastinací?

Běžná situace v práci i doma. Máte něco udělat, ale najdete si desítky výmluv, proč to nejde. Raději děláte všechno ostatní, jen ne to, co zrovna máte. Vítejte v klubu.