Každý den v Coca-Cola HBC se mi vyplácí | Absolvent.cz

Každý den v Coca-Cola HBC se mi vyplácí

Martin je na první pohled úplně obyčejný kluk. Je to přitom právě on, kdo je členem týmu stojícím za velkými kampaněmi, které známe z prodejních ploch, televizních reklam nebo obřích bilboardů. V rozhovoru neostýchavě prozradil, jaký trapas se mu vyvedl v restauraci během obchodního setkání s váženým zákazníkem. Jak popisuje práci pro celosvětově známou značku - a jak on sám říká - pro jednu z nejlepších firem v ČR?

Před lety nastoupil na podobnou pozici jako já. Dotáhl to až na vrcholového manažera na mezinárodní úrovni.

Martine, proč jste se rozhodl pro kariéru v Coca-Cole HBC?

Před 3 lety jsem nastoupil na trainee pozici, protože jsem neměl jasně vyhraněnou představu o své kariéře. Chtěl jsem se učit novým věcem. Trainee pozice se jevila jako ideální varianta. Coca-Cola mě zaujala tím, jak velká firma to je, a svou silnou historií, která podle mě nemá obdoby. Věděl jsem, že se tady hodně naučím a zjistím, co bych chtěl dělat do budoucna.

Pořádají se tu interní i externí školení, kde nás školí starší a zkušenější kolegové. V Coca-Cole HBC se hodně razí učení se praxí. Ať už jsem se spálil, nebo se mi něco povedlo, vždy to pro mě byl ten nejlepší learning.

Co přesně znamenalo učit se praxí ve vašem případě?

Jelikož jsem nastoupil jako trainee, napjatě jsem očekával, do kterého oddělení povedou moje první kroky. Řekli mi, že budu dělat obchodního zástupce. Dostal jsem na starosti rajon se 400 provozovnami.

Musel jsem překonat vlastní obavu ze styku se zákazníky a spoléhat se zejména sám na sebe.

Pro mladé lidi je důležitý kariérní progres. Řekněte nám, jaké možnosti kariérního růstu  nabízí Coca-Cola HBC.

Neomezené. O tom svědčí například příběh Petra Havlíčka. Ten se ze své nástupní pozice vypracoval na obchodního a marketingového ředitele pro Českou a Slovenskou republiku. Nyní je manažerem firmy na mezinárodní úrovni.

Člověk se musí umět prodat, ukázat drive. Právě ten drive a chuť se učit novým věcem je veledůležitou nadstavbou vašich dovedností a schopností. Kdo chce a snaží se, může tu kariérně vyrůst.

Je vaše práce různorodá, nebo spíše stereotypní?

Extrémně různorodá. Určité procesy se opakují, ale každá kampaň je jiná, má jinou mechaniku a zasahuje jiný sektor trhu. Business se stále vyvíjí, hledáme nové inovace a hodně brainstormujeme. Je tu velký prostor pro kreativitu.

Navštěvujete při své práci provozovny? Jak taková návštěva vypadá?

Několikrát do týdne, podle potřeby. Já osobně k tomu využívám svůj volný čas, když jdu nakupovat. U nás se tomu říká „market visit“, kdy zjišťujeme, jak se aktivují naše kampaně. Dívám se, jak jsou produkty vystavené, jestli tam je vše, co tam má být.

Máte tady k dispozici vlastní vývojové centrum?

Přímo tady ne, ale máme tu laboratoř, kde se zkoumá kvalita jednotlivých produktů.

Povězte nám o nějakém úspěšném projektu, na kterém jste se podílel.

Můj první velký projekt byl ten, kdy jsme u pomerančové Fanty navyšovali obsah ovocné složky, měnili design lahve a způsob komunikace. Byla to pro mě největší škola, jakou jsem na začátku mohl dostat.

Kdo je hlavním idemakerem, když se tvoří nová kampaň? Jste to vy?

Coca-Cola je globální brand, většinou se proto jedná o lokalizaci pro náš trh.

S kým vším spolupracujete při přípravě kampaní, kromě marketérů?

Nejužší spolupráce je s brand manažery z Coca-Cola Company a naším marketingovým oddělením.

Získávají zaměstnaci nějaké firemní benefity?

Pokud nastoupíte do trainee programu, dostanete notebook, iPad, mobil a na některých pozicích i auto. Firma vám přispívá na penzijní připojištění, dostáváte body do kafeterie nebo máte nárok na akciový program, který jsem si velmi oblíbil.

Na pracovišti máme i neomezeně nápoje zdarma. Omezeně jenom v případě, že by se někomu podařilo vypít všechny naše ledničky. Ale chodí tu pán, který je doplňuje, takže je to nemožné. (smích)

Jedním z benefitů, který hodně lidí oceňuje, je potom home office. Nebo taky týden dovolené navíc.

Stalo se vám během kariéry něco komického?

Když jsem pracoval na obchodním oddělení, byl jsem na pracovní schůzce v restauraci se zákazníkem. Bylo to poměrně důležité setkání, takže spíše na vážno. Jakmile jsem odcházel od stolu, nějak jsem si neuvědomil, že všechny strany restaurace jsou prosklené. Netrefil jsem se do dveří a v plné rychlosti to napálil přímo do okna. Celá restaurace se smála.

Proč si myslíte, že by absolventi měli chtít pracovat v Coca-Cole HBC?

Coca-Cola je svou historií světovým pojmem. Tak jsem se na to díval i já – pokud se chci něco naučit od těch top lidí, pak je správnou volbou. V ČR je to jedna z nejlepších firem, proto jsem s ucházením o práci vůbec neváhal. Každý den, kdy jsem tady, se mi tento krok vyplácí. Moc mě tu posouvají i lidé, kteří jsou nade mnou. Přístup nadřízených je tu hodně rozvojově zaměřen. Máme různé programy, které se věnují rozvoji zaměstnanců, jako třeba i otevřené feedbacky. Ty hodně pomáhají. Věřím totiž, že každá kritika, ať už pozitivní nebo negativní, může člověka jenom posunout.

Coca-Cola HBC má v březnu otevřený trainee program. Pošli svoje CV!

 

Martin Blokša
Vystudoval obor sportovní management na VŠB v Ostravě. Druhý titul, ve stejném oboru, získal na dánské UCN. Během studií jezdil každé léto do USA za brigádami a cestováním. Po škole nastoupil do personální agentury, ale dlouho tam nezůstal. Už po 11 měsících odešel a nastoupil do Coca-Cola HBC. Dnes tu pracuje už více než tři roky. Téměř všechen volný čas obětuje svému největšímu koníčku, kterým je běhání. Rád a dobře vaří.

Články ze stejné kategorie