„Zavřete oči. Odcházím.” Jak odejít ze zaměstnání s noblesou
27. 9. 2017Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Proč stojí za to se na odchod připravit
Dříve byl každý, kdo vydržel na jednom místě celý život, považován za příkladného zaměstnance. Dnes je naopak občasné střídání zaměstnání známkou rozvoje a postupu pracovníka v před v jeho kariéře. Každému z nás se proto několikrát za život přihodí, že ze zaměstnání odejde.
Většinou odcházíme, protože sami chceme. Mezi nejčastější důvody odchodu z práce podle průzkumu společnosti SearchForce z března 2016 nepatří, jak by se mohlo zdát, nedostatek peněz, ale především nekompetentnost manažerů a nedostatečná komunikace ve firmě.
Ať už odcházíte z jakéhokoli důvodu, svůj odchod si promyslete a dobře naplánujte. Odejít slušně se vám vyplatí. Dobré vztahy s bývalým šéfem vám můžou do budoucna pomoct s nalezením nové práce či jiného zajímavého projektu.
Podívejte se na to, jak to kvůli emocím prostě někdy nevyjde:
Poslední den v práci v sestřihu ze známých hollywoodských filmů. Ze zdrojů WSJ.
Držte se těchto několika hlavních zásad a odejdete elegantně a s noblesou:
- výpověď dejte osobně, ne e-mailem či dopisem
- zařiďte, aby se o vašem odchodu dozvěděl nejdřív šéf, ne kolega
- jděte rovnou k věci, nezamlouvejte to
- důvody uvádějte věcně, nevyčítejte
- poděkujte, vždycky je za co
- pak můžete požádat i o referenci
Připravte si odpovědi na i otázky zaměstnavatele:
- jak a kdy dokončíte rozdělanou práci
- jestli můžete zůstat déle
- reakci na nabídku vyššího platu
„Proč zrovna já?” honí se vám hlavou, když dostáváte výpověď
„Rád bych vám přinášel lepší zprávy, ale pravda je taková, že tohle je poslední týden, co pracujete v téhle společnosti.”
Zdroj ukázky z filmu Lítám v tom
Už jste někdy slyšeli tuto větu? Možná že ne, ale stát se to může každému. Většinou je to pro vyhazovaného zaměstnance šok, a podle toho také reaguje.
„Proč já?” | „Co teď budu dělat?” | To mi má být jako líp, protože jsem o práci nepřišel jediný?” |
Dá se vůbec z takové situace něco vytěžit? Když se na ni připravíte, tak ano. Možná se vám zdá hloupé, připravovat se na něco, co nenastane jistě. Na druhou stranu, když budete připraveni, svého šéfa ohromíte, a získáte pro sebe body navíc.
Reagujte na vyhazov jako nikdo jiný
Místo odpovědi, které byste později litovali, požádejte o chvilku času. Vše si v hlavě srovnejte, a rozmyslete si svoji reakci.
Požádejte o vysvětlení vaší výpovědi. Podrobnosti vašeho propuštění, i když nepříjemné, vám pomůžou lépe se se situací vyrovnat. Také zjistíte, čeho se příště vyvarovat. Případně, jestli jste dostali výpověď spravedlivě.
Zeptejte se na to, jak bude váš odchod prezentován ostatním zaměstnancům. Potvrdíte tím snahu odejít profesionálně a v dobrém světle.
Zeptejte se na formální věci, jako je odstupné a možnost pomoci ze strany zaměstnavatele s hledáním nového místa. Vaši mysl to navede směrem k možnostem, kam dál po odchodu z této firmy. Někteří zaměstnavatelé nabízejí programy, jako je rekvalifikace nebo poradenství při hledání zaměstnání.
Zeptejte se, jestli můžete nějak pomoci při změnách spojených s vaším odchodem. Tak vstřícným krokem svého zaměstnavatele úplně odzbrojíte.
Na závěr poděkujte. Dáte tím najevo, že si práce, kterou jste dělali, vážíte. Samozřejmě ještě zlepšíte dojem ze svého odchodu. Poděkování při výpovědi nikdo nečeká.
Pak jistě nebude problém požádat o reference pro své budoucí zaměstnání.
Odcházející zaměstnanec za sebou nemusí nechat potopu
Chytrý zaměstnavatel ví, že rozhovorem se zaměstnancem při jeho odchodu, může získat velmi cenné informace. Odcházející, či propuštěný pracovník už totiž nemá, co ztratit a je ochoten na otázky odpovídat upřímně a bez zábran.
Podle průzkumu z roku 2016 až 63 % zaměstnavatelů používá při odchodu zaměstnanců připravený dotazník, tak zvané exit interview. Rozhovory mohou zaměstnavateli přinést cenné informace, které přispějí k předcházení dalších odchodů, případně mohou iniciovat změny ve vedení, či struktuře firmy.
Exit rozhovor vede většinou personální manažer a jeho struktura je předem připravená. Vždy jde o subjektivní názor dotazovaného pracovníka. Systematické sbírání informací od každého odcházejícího prostřednictvím takto strukturovaných rozhovorů může však odhalit nedostatky hlavně v těch oblastech, které jsou pro zaměstnance nejdůležitější. A těmi jsou vnitřní komunikace ve firmě a schopnosti manažerů.