Točíš, točím, točíme, dobře se tím živíme
5. 8. 2018Chcete být milionářem? Točte videa
Už kolem dvaceti českých YouTuberů si za rok vydělá více než jeden milion korun.
Jejich hlavním příjmem je placená spolupráce s firmami na propagaci kosmetiky, oblečení nebo elektroniky. Populární YouTubeři mají totiž zvlášť na mladou generaci mnohdy větší vliv než třeba televizní reklama. Populární YouTuberka Shopaholic Nicol propaguje například oblečení značky Reserved nebo kosmetiku firmy Dermacol.
Ti nejúspěšnější YouTubeři k tomu všemu prodávají ještě svůj merchandise, věci pod vlastní značkou. Nejčastěji se jedná o trička s potiskem, mikiny, kšiltovky, sluneční brejle, náramky, propisky, diáře, bloky atd. Někteří YouTubeři prodávají tyto předměty přes web své agentury, jiní se domluví s konkrétním e-shopem a část si nechá vyrobit předměty na zakázku a prodává je na vlastní webové stránce. Příkladem takové marketingově úspěšné značky je Jirka Král.
Zisk mají také za jednotlivá zhlédnutí videí s reklamou přímo od Googlu. Pokud na ně divák klikne, dostávají určité peníze. Výše výdělku se liší podle množství odběratelů, počtu zhlédnutí reklamy a dalších souvislostí.
Nesedí jen doma u počítače, ale taky cestují nebo pomáhají dobré věci
Činností YouTuberů už není zdaleka jen sdílení toho, jak hrají hry. Mnoho firem pochopilo, jak velký mají vliv na svoje vrstevníky a využívají toho. A to nejen ve světě marketingu.
Začínají s nimi také spolupracovat orgány státní správy, které chtějí komunikovat s mladou generací. Například v oblasti vzdělávání nebo propagace určitých myšlenek a doporučení. Například nebezpečí řízení po požití alkoholu atd.
V České republice první spolupráci s YouTubery v této oblasti navázala Rada vlády pro udržitelný rozvoj, která spolupracovala s Martinem Rotou. Ten ve svém videu vysvětluje, co to je a proč by se mladí lidé měli zajímat o udržitelný rozvoj. Jeho video mělo během několika hodin více zhlédnutí než Obamova řeč na podobné téma v OSN.
Oblastmi, kde YouTubeři působí je neskutečné množství. Pomáhají při volebních kampaních stran i prezidentů (Jmenuji se Martin). Propagují zdravý životní styl (Aleš Lamka). Ukazují na společenské problémy (ViralBrothers).
Jeden z našich nejsledovanějších a nejvlivnějších YouTuberů Jirka Král vybral v rámci charitativního projektu 732 911 korun. Peníze půjdou na léčbu pacientů v Masarykově onkologickém ústavu v Brně.
Co vlastně dělá YouTuber?
Pracovní den YouTubera se moc neliší od lidí, kteří pracují na volné noze. Během dne chodí na schůzky a vymýšlejí a připravují různé projekty. Více než jiní u toho všeho natáčejí na mobilní telefony, a posílají videa ze svého života na sociální sítě. Projekty pak realizují. Natáčejí a stříhají videa, která pak umisťují na svůj kanál.
YouTubery můžeme dělit podle typů a žánrů jejich videí
- video bloger (zkráceně vloger) - vytváří a publikuje videa na různá témata. Glosuje a paroduje různé události a videa jiných (Kovy).
- let's player – komentuje a přidává své poznámky a hlášky k hraní počítačových her (Agraelus).
- beauty vloger – představují líčení a kosmetiku (Shopaholic Nicol).
- prankster – natáčí tzv. „pranky“, tj. videa, ve kterých zkouší vtipným způsobem nějak nachytat ostatní osoby, nebo provádí sociální experimenty (Jan Michalovič).
- streamer – natáčí videa přes livestream a baví lidi online, hraje hry, sděluje příběhy ze svého života (KittyPlays).
- booktuber – tvoří videa, která se týkají čtení knih (Dorota Noon).
NEJSLEDOVANĚJŠÍ YOUTUBER NA SVĚTĚ Nejsledovanějším YouTuberem na světě je od 22. prosince 2013 PewDiePie, jehož kanál má k červnu 2018 přes 63 milionů sledujících.
Narodil se v roce 1989 ve švédském Göteborgu, vlastním jménem Felix Arvid Ulf Kjellberg. Začínal jako komentátor her. Na YouTube si vytvořil kanál v dubnu 2010. V roce 2012 dosáhl 1 milionu odběratelů. 2 miliony již v září 2012. Proslavil se také některými kontroverzními videi s antisemitskými vtipy, za která se pak omluvil. Spolupracuje například s firmou Disney. |
NEJSLEDOVANĚJŠÍ YOUTUBER V ČESKÉ REPUBLICE Jan Macák neboli MenT je nejsledovanějším YouTuberem v České republice. V současné době má 1 221 790 odběratelů.
Začínal také jako komentátor hry Minecraft. První svoje video umístil na YouTube v roce 2009, kdy mu bylo 12 let. Dnes natáčí videa s různou tématikou. |
Točit videa nemusí být jen zábava, ale i zajímavé a dobře placené zaměstnání.