SOUČÁSTÍ MOJÍ PRÁCE JE I TO, ŽE POŘÁD NĚCO OCHUTNÁVÁM
28. 11. 2018MICHAELA ROUSKOVÁ pracuje ve společnosti Kaufland jako Vedoucí oblasti nákupu čerstvých potravin. Po dokončení kariérního programu pro absolventy vysokých škol Kaufland Potential Campus se vydala přímo do ostrého světa nákupu. Když se jí její nadřízený ptal, jaký sortiment by ji zajímal, odpověď byla jasná: „Čím čerstvější, tím lepší.“ A tak to vše začalo. Kariéru zahájila jako nákupčí sortimentu uzenin a drůbeže, ke kterému později převzala i nákup masa, který považuje za královskou disciplínu.
V současné době vede tým nákupčích, se kterými realizuje nové vize a dělá vše pro to, aby v obchodních domech Kaufland byl to nejlepší zboží. Baterky dobíjí při sportu, ráda cestuje a čte. Oporou a podporou ve všem, co podniká, je jí manžel.
Málo povolání přinese tak rychle viditelné plody práce.
Jak dlouho jste po škole vybírala svého nynějšího zaměstnavatele? Svým způsobem velice krátce. Dá se ale říct, že jsem se na toto rozhodnutí chystala dlouho. Vnímala jsem sílu svého potenciálu, ale nevěděla, jak s ním naložit. Je to jako ve sportu: víte, že máte sílu na smeč, ale ještě neumíte přesně zamířit. Zvažovala jsem, jestli pracovat v laboratoři nějaké výzkumné instituce. Nakonec jsem se ale vydala jiným směrem, kde mě potkal profesní vývoj, který mi vyhovoval více.
Takže jaký impuls nakonec vedl k finálnímu rozhodnutí? Zaujalo mě, že Kaufland v té době otevíral druhý ročník trainee programu Potential Campus. Líbila se mi možnost projít si jednotlivá oddělení a konečně zjistit, o čem je retail.
Co následovalo po tom, co jste úspěšně prošla výběrovým řízením? Začínali jsme školeními. Během programu jsem se účastnila i těch, které nás připravovaly na manažerské rozhodování. Šlo o to, dostat z člověka co nejvíce. V té době nebyly trainee programy cílené na konkrétní pozice.
Nové trainee programy, které máme, jsou od začátku zaměřené na jednu konkrétní oblast, jako třeba Nákup/Marketing. Člověk půjde jedním směrem. I tak bude ale pořád možné přejít z jednoho oddělení do jiného.
Vzpomínám si, jak jsem si chystala řeč pro svého tehdejšího šéfa, abych ho přesvědčila, že patřím do oddělení nákupu. Jenže už pár dní před tím, než jsem za ním plánovala jít, mě oslovil on jako první. Můj šéf sám inicioval schůzku, na které mi hned na úvod položil jasnou otázku: „Chcete k nám?“ A bylo rozhodnuto.
Naplnila se vaše očekávání? Trainee program i samotná firma předčily všechna má očekávání. Obyčejný člověk „zvenku“ vůbec netuší, jaké je to v maloobchodě zajímavé a akční. Na účastníky jsou kladeny vysoké nároky. Vůbec jsem si nedokázala představit takový kariérní progres, jakého se mi dostalo během dvou let programu.
Zmínila jste, že na účastníky jsou kladeny vysoké nároky. Co si pod tím představit? Když vidíte v člověku potenciál, musíte mu klást obtížné úkoly, abyste ho mohli využít a aby ho v sobě objevil i on sám. Je to způsob odemykání lidského potenciálu. I já jsem si tím prošla. Hodně jsem se učila, ale pak jsem plnila operativní úkoly stejně jako moji zkušení kolegové a očekávalo se ode mě, že kromě skvělých výsledků dám práci i nějakou přidanou hodnotu, a nový nápad. Vůbec to tehdy nebylo lehké, ale bylo to neuvěřitelně zajímavé.
Kdo všechno je závislý na vaší práci? Předně celý můj tým, tedy nákupčí, asistenti a referenti. Následně pak naše sklady, naše filiálky a v neposlední řadě naši zákazníci a dodavatelé.
A právě to vám vyhovuje? Určitě. Člověk nikdy neví, co v ten den bude zrovna řešit. Někdy ze žertu říkáme: „Toto jsme se učili proto, abychom rozhodovali o jednom rohlíku?“ Je to tak, že rozhodování o jednom výrobku nebo prodejních cenách ovlivňuje mnoho dalších kroků. I obyčejný rohlík může být zásadní z různých důvodů. Ukazujeme zákazníkům nové možnosti, aby nakupovali právě u nás. Je potřeba komplexně uvažovat, protože u každého rozhodnutí musíte přemýšlet, na co všechno bude mít dopad.
Pojďme čtenářům více přiblížit vaši práci. Jaký má dopad na procesy ve firmě? Moje práce má v první řadě zásadní ekonomický a společenský dopad. Jak pro naši firmu, tak pro zákazníky. Třeba před třemi lety jsme se rozhodli, že od základů posuneme kvalitu uzenin v našich pultech. Žádné strojně oddělené maso, jen ty nejkvalitnější šunky, salámy a párky. Změna zákaznických návyků s sebou nese rizika. Vyšší kvalita si žádá vyšší cenu a je potřeba vysvětlit, proč a v čem je nový výrobek lepší. Museli jsme jim vysvětlit náš nový přístup. Dopadlo to skvěle, vzrostli jsme v očích zákazníků z hlediska vnímání kvality a přístupu k nim. Docílili jsme zároveň i výborných meziročních ekonomických výsledků. Je na hodnocení manažera, co a jak se bude prodávat. A je spousta faktorů, které toto rozhodnutí ovlivňují. Součástí naší práce je i neustálé ochutnávání výrobků, což je důležité pro výběr, a hlavně pro vývoj novinek. Když chceme vyvinout nový produkt, tak poptáme třeba deset dodavatelů a padesát vzorků. Pro jednání o cenách musíme vždy produkt dokonale znát. Měli jsme např. celodenní ochutnávku sortimentu grilovací sezóny. Ochutnávali jsme, porovnávali a vybírali ze steaků, svíčkové, marinovaného masa nebo krkovice i ryb. Myslím, že málo povolání přinese tak rychle viditelné plody vaší práce. Něco vyvinete a pak to vidíte v krátké době v regálech našich obchodů a sledujete, jak se zboží prodává.
Proč jste nešla raději tou laboratorní cestou? Chybělo mi tam něco, co mám tady. A to je adrenalin.