ROZBÍJÍME STEREOTYP AJŤÁKA | Absolvent.cz

ROZBÍJÍME STEREOTYP AJŤÁKA

Baví vás svět IT, ale nechcete se zavřít v korporaci? Pak by pro vás společnost ABRA Software mohla být tím správným útočištěm. Způsob, jakým pečuje o své zaměstnance i zákazníky, je poměrně nevídaný. Poprvé vám kromě pohledu zaměstnance nabízíme také perspektivu zakladatele a spolumajitele firmy.

JAROSLAV ŘASA je zakladatel společnosti ABRA Software. Vedle vlastního byznysu se věnuje projektům motivujícím mladé lidi k podnikání, tématům zvýšení životaschopnosti českých firem a podpoře excelentních vědců.

Člověk potřebuje vyhodnotit, v čem je dobrý, a jestli se v tom chce rozvíjet.

Jaké konkrétní služby a produkty nabízíte svým zákazníkům? Vyrábíme software, který řeší spoustu agend. Primárně ale představuje nástroj. Pomáháme podnikatelům a manažerům lépe řídit firmy. Myslíme si, že podnikatelé svět někam posouvají. Zlepšují ho. Tedy ti správní. Stáváme se součástí jejich příběhu a stojíme někde v pozadí jejich úspěchu.

A jak byste definoval, jak vy říkáte, „správné podnikatele“? Nejde jim jenom o to, kolik vydělávají. Mají nějaký přesah.

Popište nám vztah ABRA Software se zákazníky. Našli jsme si pro to takové hezké slovo. Spojenec.

S tím souvisí firemní hodnoty. Jaké jsou pro vás ty důležité? Lidskost, které si lidé všímají už při vstupním pohovoru. Nikdo si u nás na nic nehraje. Velmi dbáme na etiku a pracujeme s odvahou jít do světa. Proto jsme před rokem otevřeli pobočku ve Švýcarsku. Všude nás doprovází inovace, protože v našem oboru to jinak nejde.

Dokážete vyjmenovat hlavní přednosti společnosti? Snažíme se, aby naše produkty šetřily lidskou práci. Zároveň jsme schopni rychle přinášet viditelné výsledky. Zákazníkům poskytujeme různé výhody. Třeba to, že v ceně dodání softwaru mají školení. Firmy si k nám mohou k zaučení zaslat tolik lidí, kolik potřebují. Momentálně budujeme entity, které mají za cíl výhradně péči o zákazníky.

A ve vztahu k zaměstnancům? Nejsme korporace, ani malá firma. Máme asi 160 zaměstnanců. Snažíme se z obojího brát to lepší. Přednost je v tom, že lidé tady cítí také lidskost. Dobře se jim u nás pracuje a jsou u nás rádi.

Firmu významně modernizujeme, otevíráme ji světu a k otevřeným myšlenkám inspirujeme i naše zaměstnance. Mají tak příležitost být u něčeho, co se málokdy naskytne. V korporaci je předem vše definované a váš kreativní prostor poměrně malý. V malé firmě se zase pořád potýkáte se spoustou starostí. U nás můžete hodně věcí ovlivnit, posunout celou firmu vlastním přínosem, a zároveň máte jistotu stabilní firmy. To je na nás unikátní. Abychom v našich zaměstnancích probouzeli inspiraci, zveme si do firmy zajímavé hosty. Byl u nás například Mirek Bárta, známý český egyptolog. Chceme je tím vést k myšlenkovému rozletu a povznášet nad rámec oblasti softwaru.

-----------

TOMÁŠ GÜHL absolvoval na VŠE obor Informační systémy a technologie. V ABRA Software pomáhá zákazníkům najít správná řešení. Nejdříve jako konzultant, později na pozici Solution Architecta a čerstvě jako Delivery Manager. Cení si upřímnosti, férovosti a věří, že schopnosti se vždycky prosadí, je to jen otázkou času.

Tomáši, řekněte nám, jakým výzvám jste musel čelit po nástupu do ABRA Software? Na začátku jsem musel pochopit, jak citlivě pracovat se zákazníky. Hledat cesty, jak s nimi správně komunikovat. Nacházet pro ně vždy nějakou přidanou hodnotu. Dívat se na věc jejich očima. A také se naučit důležité sebereflexi. Umět si přiznat, že na něco ještě nemám. Odolat předčasné návštěvě zákazníka, pokud nejsem dostatečně připravený, a neustále se učit.

Jak byste tedy zpětně zhodnotil nabyté zkušenosti z pozice konzultanta? Jsou k nezaplacení. Člověk velmi brzy zjistí, v čem je dobrý, a jestli se v tom chce rozvíjet. Dalo mi to obrovskou zkušenost pochopit, jak zákazník přemýšlí.

Co konkrétního děláte pro zákazníky? A co vás na tom nejvíce baví? Zákazníkům dodáváme informační systémy. Nestačí jen přijít a nainstalovat software. Se zákazníky navazujeme vztah a řešíme s nimi jejich procesy. V tu chvíli se pro ně stáváme partnery. Radíme jim, jak procesy zefektivnit. To považuji za velkou výhodu a také čest, že své projekty svěřují do našich rukou. Právě to mě na tom baví. Zákazníkům vytváříme finanční i časové úspory a vedeme je k procesnímu myšlení.

Když se budeme bavit o perspektivě tohoto zaměstnání, jak ji vnímáte? Neupínám se na předem daný kariérní posun. Nemyslím si, že je to potřeba. Pozitivně vnímám, že se díky této práci mohu sám rozvíjet a mám z ní dobrý pocit. Můžu si vybrat, jakým směrem se chci vydat. Možností v rámci firmy je řada, dokonce zahraničních.

Jaká je v ABRA Software firemní vize? Odvíjí se od toho, že náš zakladatel Jaroslav Řasa je z mého pohledu velký vizionář. Podle mě je větší produktivita práce a přítok peněz vedlejším produktem toho, že se tu lidem dobře pracuje. Snažíme se vybudovat trvalý vztah se zákazníkem, být jeho spojenci. Dodáním softwaru naše spolupráce teprve začíná. Zákazníkovi poskytujeme kontinuální vzdělávání a neustále u nás má k dispozici partnera, který mu dokáže kdykoliv pomoct a vyřešit jeho potřeby. Firemní vize nás vede po cestě za stoprocentně spokojeným zákazníkem.

Jak přesně ovlivňuje samotné zaměstnance? Cítíte nějaký vliv? Určitě. Myslím si, že zaměstnance naše firemní vize motivuje. Dá se vnímat i v tom, že rozbíjíme stereotyp ajťáka. Ten, který ho vyobrazuje jako nějakého brýlatého človíčka, co pořád jenom kouká do počítače.

Články ze stejné kategorie