Headhunter. Jaké to je, když vás osloví?
1. 6. 2018Pocity má každý z nás jiné. Někdo strne hrůzou, jiný skáče radostí, další přemýšlí, jestli to není nějaká sranda. Něco vám prozradím. Ať už jsou vaše prvotní pocity jakékoliv, patří k vám. Nebraňte se jim, ale nechte si je spíše pro sebe. Hulákat do sluchátka „hurá“, není nejlepší cesta k úspěchu. Třeba manažerku Babetu, která řídí několik hotelů, zajímavá pracovní nabídka vždy potěší. Je to pro ni potvrzení, že svou práci dělá dobře.
Jak headhunteři hledají své ovečky?
Většinou fungují na základě osobních doporučení a referencí. V současnosti se pro hledání vhodných kandidátů hojně využívají i profesní profily na LinkedInu, občas i na Facebooku. Nejčastěji se s vámi „lovec hlav“ spojí telefonicky. Marketingové specialistce Nele, kterou oslovili již několikrát, se stalo, že jí nechal headhunter vzkaz na LindkedInu.
Co lovci hlav nabízí?
Nejčastěji přijdou s konkrétní nabídkou práce. Někdy pro vás mají rovnou několik nabídek. Méně obvyklé je, že zjišťují aktuální stav – jestli jste v práci spokojení, co plánujete do budoucna. Hoteliérce Babetě se stalo, že dvakrát konzultovala nové projekty. Jak říká: „Korporace si najaly headhuntery, aby našli profesionály v oboru a pak po nás chtěli placené konzultace“.
Co dělat při první schůzce?
Nejdříve si pozorně vyslechněte informace o nabídce. Pokud vám to neřekl headhunter, zeptejte se, proč si myslí, že jste vhodným kandidátem. Proberte potřebné dovednosti a zkušenosti, zjistěte si jaké by byly vaše kompetence. Zkrátka ukažte zájem a ochotu přemýšlet o pracovní nabídce.
Zeptat se na mzdu není nevychovanost
Je jasné, že co vás bude zajímat, je i odměna za vykonanou práci. Není to však první věc, na kterou byste se měli zeptat. Počkejte, zda přijde s nabídkou „dohazovač“. Pokud ne, určitě se zeptejte. V tuto chvíli je důležité znát svou cenu a vědět, jaké mzdy se pohybují v segmentu, o kterém se jedná. Nevyplácí se mít přehnané nároky ani se podceňovat. Zkušenosti ze schůzek nám popsala markeťačka Nela: „Sdělila jsem své požadavky, které se komunikovaly dále. Konečný výsledek však záležel na pohovoru v konkrétní firmě a konečné domluvě mezi mnou a potenciálním zaměstnavatelem.“ Nela si pochvaluje, že s ní headhunter probral před schůzkou se zaměstnavatelem, v jakých platových podmínkách se pozice pohybuje, co je a není možné požadovat. Díky těmto informacím měla lepší prostor pro vyjednávání.
Co se bude dít dále?
Nezaujala vás nabídka? Nic se neděje. Rozloučíte se a váš život plyne dál ve starých kolejích. Pokud vás zaujala, čeká vás schůzka se zaměstnavatelem. Po ní možná velká změna nejen ve vaší kariéře.
Babetě se díky pracovní nabídce otočil život o 180 stupňů. Nabídkou, na kterou kývla, byla práce v Německu. Co ji přesvědčilo, aby se odstěhovala do Berlína? „Nepřesvědčila mě finanční nabídka, ani firma, kam jsem šla pracovat. Spíš životní okolnosti. Byla jsem čerstvě po rozchodu, a tak jsem uvítala možnost změnit působiště a odstěhovat se pryč z Prahy.“ Babeta měla požadavky navíc, které nový zaměstnavatel respektoval. První tři měsíce po přestěhování ji nájem berlínského bytu platila firma.
Rady na závěr
Zkušenosti těch, kteří se s „lovci hlav“ setkali, jsou různorodé. Někteří vnímají klienta jako produkt, který se snaží prodat. Jsou i tací, kteří respektují jejich požadavky, a navíc předají řadu cenných rad. Jak tvrdí Nela: „Někteří mě pak prodali potenciálním zaměstnavatelům lépe, než bych dokázala sama.“
Obě ženy se shodly na tom, že je důležité znát svou cenu na trhu a orientovat se ve svém oboru. Babeta všem radí, aby si zájemci prošli i případným výběrovým řízením. „Odmítnout se dá každá nabídka a člověk musí využít všechny šance, které se mu připletou do cesty. Co když vám právě tato nabídka změní život k lepšímu?“