20 VĚCÍ, KTERÉ O VÁS VĚDÍ VELKÉ TECHNOLOGICKÉ SPOLEČNOSTI
3. 6. 2019Tato a jiná digitální impéria neustále sbírají vaše osobní informace za účelem přesnějšího cílení všudypřítomných reklamních sdělení. A buďte si jistí, že toho o vás vědí více než… vaše vlastní máma.
Vítejte ve 21. století, kdy jsou osobní data uživatelů nad zlato. A všechno ostatní.
1. OSOBNÍ INFORMACE
Jméno, pohlaví, datum narození, kontaktní údaje (e-mailová adresa, telefonní číslo atd.). To jsou základní údaje, se kterými pracují technologické společnosti.
Ano, začíná to nevinně. Ale pomalu půjde do tuhého.
2. KDE SE NACHÁZÍTE A MÍSTO BYDLIŠTĚ
Většina digitálních služeb prostřednictvím smartphonu využívá sledování vaší polohy. Je to užitečné pro lokální podniky, které cílí na zákazníky v konkrétní oblasti.
3. RODINNÝ STAV
Při cílení reklamy marketéry také zajímá i to, jestli s někým chodíte nebo jste v manželství. Zdá se vám to divné? Je to logické: když máte dlouhodobý vztah, mohou vám chodit nabídky spojené se svatbou. A pokud ji už máte čerstvě za sebou, v e-mailu můžete najít nabídku ke koupi nábytku či domácích spotřebičů. Nebo třeba dětské produkty.
4. ZAMĚSTNÁNÍ A PŘÍJEM
Jste zaměstnaný, evidovaný na Úřadu práce nebo OSVČ? Jakou pracovní pozici zastáváte a kolik si vyděláte? I to významně ovlivňuje typ reklamy, který se vám na internetu zobrazuje.
5. VZDĚLÁNÍ
Vyšší vzdělání obvykle znamená vyšší příjem. I proto je pro marketéry důležité, aby věděli, jakého vzdělání jste dosáhli.
6. ETNICITA
Nehledejte za tím žádnou diskriminaci či rasismus. Etnicita taky jednoduše ovlivňuje to, co si koupíte.
7. NÁBOŽENSKÉ A POLITICKÉ PŘESVĚDČENÍ
I to je pro marketéry po celém světě důležitý atribut, se kterým běžně pracují při cílení reklamy.
8. DATA Z ROZPOZNÁVÁNÍ OBLIČEJE
Takzvané Face ID je v globálním smyslu stále více všudypřítomnější jako biometrické bezpečnostní řešení. Stojí za tím společnost Apple.
Této technologie využívají například kasína. Díky tomu mají přehled o všech lidech, kteří ho navštíví. Využívá ji i Čína pro své sofistikované systémy veřejného dohledu. U nás ještě není tak moc rozšířená. Jestli bohužel či bohudík, to si rozhodněte sami.
Každopádně, pokud jste se s touto technologií někdy setkali, pak vaši tvář zná více lidí než jen vaše rodina, přátelé a známí.
9. FINANČNÍ A BANKOVNÍ INFORMACE
Tato data patří k těm (nej)citlivějším a (nej)palčivějším. Je třeba být opatrný při jejich sdílení, protože jsou častým cílem hackerských útoků.
Přesto obvykle zadáváme čísla svých kreditních karet při nákupu v internetových obchodech, tudíž o nás společnosti mají i tyto informace. E-shopy si uchovávají záznamy o tom, co jste si od nich koupili a kolik jste utratili.
10. IP ADRESA
V momentě, kdy začnete používat jakékoliv zařízení připojené k internetu, je mu automaticky přidělena IP adresa. A tím pádem je možné sledovat vaše on-line aktivity.
11. KOMUNIKAČNÍ DATA
Ať už někomu přes libovolný on-line komunikační kanál pošlete zprávu (např. přes Facebook Messenger), nebo si s někým zavoláte (např. přes Skype), mějte na paměti, že většina těchto dat se archivují.
12. ZÁZNAMY V KALENDÁŘI
Používáte nějakou appku pro kalendář (např. Google Calendar)? Společnosti si ukládají i tato data, aby věděli, kde a jakým způsobem trávíte čas a jak moc jste organizovaní či zaneprázdnění.
13. HISTORIE PROHLÍŽENÍ
Nedělejte si iluze, že pomůže, když jí smažete. Vaše internetová historie navštívených stránek dokáže dost dobře prozradit, o co se zajímáte. Proto není divu, že si společnosti tato data pečlivě ukládají.
14. MEDIÁLNÍ DATA
Cílem je opět identifikace vašich zájmů. Společnosti vědí, jaká videa sledujete na Youtube (i jinde), jaké hrajete počítačové hry, jakou posloucháte hudbu, případně jaké čtete knihy. Jinak řečeno – vědí, jaký mediální obsah konzumujete.
15. CHOVÁNÍ NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH
Všechny statusy, fotky, komentáře, videa, zprávy – jednoduše vše, co děláte na sociálních sítích – se ukládá. Nicméně dnes už to není žádné tajemství.
Běžnou praxí personalistů se navíc pomalu ale jistě stává, že si prohlédnou váš profil na Facebooku před tím, než vás pozvou na povor. Platí to především v USA, každopádně patrně je jenom otázkou času, než si tento trend osvojí personalisté po celém světě.
16. DATA Z FITNESS APLIKACÍ A ÚDAJE O ZDRAVOTNÍM STAVU
Jestli při sportování používáte různé fitness aplikace, z nichž velká část vyhodnocuje i vaší fyzickou kondici (např. měří míru cholesterolu v krvi), nebo své sportovní aktivity sdílíte na sociálních sítích, pak marketérům prozrazujete další cenné informace.
Jde z nich vyčíst, jaké máte návyky, jaký sport a jak často provozujete a jaký je váš celkový zdravotní stav.
17. REKLAMY, NA KTERÉ JSTE KLIKLI
Díky tomu firmy mohou vyhodnocovat své reklamní kampaně a případně je vhodně upravovat.
18. BLOKOVANÉ PŘÍSPĚVKY Z NEWSFEEDU NA FACEBOOKU
Newsfeed je úvodní strana, po které bezcílně scrollujete, když se nudíte. Jestli určitá stránka sdílí obsah, který hodně lidí blokuje, něco je špatně.
19. JAKÁ ZAŘÍZENÍ POUŽÍVÁTE
Připojujete se k internetu hlavně přes stolní počítač, notebook, nebo si vystačíte se smartphonem? Společnosti na základě těchto dat formují své mediální formáty.
20. HLASOVÉ ZÁZNAMY
Voláte si někdy se svými známými on-line? Je jedno, jestli přes Facebook Messenger, aplikaci Google Home nebo jinou platformu. Pamatujte, že vše, co řeknete, může být použito proti vám. Nebo pro to, abyste u někoho nakoupili.
Tak co? Ještě pořád věříte, že je něco, co o vás nevědí?
A co takhle si naordinovat menší digitální detox?
Zdroj: Medium (zkráceno a upraveno)