Zařiďte si home office zdravě. Jaký stůl vybrat? | Absolvent.cz

Zařiďte si home office zdravě. Jaký stůl vybrat?

Pokud pracujete v klasickém zaměstnaneckém poměru, nemůžete si většinou vybírat vybavení kanceláře. Dostanete přidělený nábytek, židli a další pracovní pomůcky, nezbytné pro výkon vaší práci. Výhodou u home office je, že si vyberete, co vám nejvíc vyhovuje. Jste konzervativní a nic jiného než židli a stůl nepotřebujete? Nebo jste přesvědčení, že se neobejdete bez stolu uzpůsobeného pro práci ve stoje? Poradíme vám, jaká varianta je z pohledu zdraví nejlepší.

Jakou židli, jaký stůl?

Možná si řeknete, že není zas tak důležité, na čem sedíte. Hlavně, aby to bylo pohodlné. Bohužel nemáte pravdu. Je velký rozdíl, jestli budete sedět celý den na vysoké barové židličce, dřevěné kuchyňské židle, na gauči, nebo dokonce v posteli. Špatným sedem si devastujete svoje tělo. Nepřirozenou, shrbenou polohou těla trpí všechny vaše vnitřní orgány. Počínaje lymfatickým a cévním systémem, konče dýchací soustavou.

Většina těch, kteří mají sedavé zaměstnání, má problémy s páteří. Proč? Jak říká fyzioterapeutka a poradkyně zdravého životního stylu Martina Juříková z Jeseníku, když člověk sedí, je to nepřirozená poloha. “Odborné studie prokazují, že když člověk sedí v kuse víc jak šest hodin, v jeho těle se odehrávají nenávratné změny. Vůbec nezáleží na tom, jestli si potom zaběhá nebo zacvičí. Kompenzace tyto změny nevrátí zpět. Objevují se problémy se správným dýcháním, přetěžuje se krční páteř, cítíme fyzickou i mentální únavu.

O jaké problémy si tedy konkrétně koledujeme tím, že budeme špatně sedět? Podle fyzioterapeutky  Kláry Kaňové to jsou zvětšená hrudní kyfóza, zkrácení prsních svalů, předsun hlavy, bolesti zad, krční páteře, hlavy, případně ramen. 

Jak z toho ven?

Pořiďte si kvalitní ergonomickou židli a často se při práci protahujte. Stačí minutové položky ve formě protažení, několik nádechu a výdechů, výskok. Díky tomu se tělo opět stabilizuje a “přeformátuje” se držení. 

Při práci na počítači stát? Moderní!

Poslední dobou si lidé začali pořizovat stoly pro práci ve stoje. Ti, kteří si takový stůl pořídili, tvrdí, že díky práci na stojáka mají více energie a nestěžují si tolik na bolesti zad. Výbornou zkušenost s prací ve stoje má paní Jitka: “Někdy mám stůl zvednutý celý den, někdy se v půlce dne cítím unavená a raději si sednu. Ale dělám z domova, takže většinou nepracuji 8 hodin v kuse, ale mám to rozložené do kratších úseků. Osm hodin v kuse by se podle mě stát nedalo a ani by to nebylo zdravé. Většinou se mi výška nechce měnit, takže si jdu místo toho raději odpočinout. Pak se vrátím a vidím, že mohu zase pracovat. Díky tomu mám mnohem více energie. Je to vyvážení sedavého zaměstnání.”

Má tedy smysl pořídit si takový stůl? Určitě má. Obě oslovené fyzioterapeutky se shodují v tom, že pro člověka není vhodné ani dlouhé sezení ani statická práce u počítače. “Dochází ke kyfotizaci (přílišné kulacení zad) hlavně hrudní páteře a ta bude, i když člověk bude stát. Řešením je střídání pozic. Jak sedu, stoje, tak je důležitá hlavně chůze mimo pracovní místo. To jsou takové nejnovější poznatky. Sebelepší židle nedokáže to, co přirozená a kompenzační pohybová aktivita,“ říká Klára Kaňová a její slova Martina Juříková potvrzuje.

Spousta lidí se na práci ve stoje dívá přes prsty, má strach ze vzniku křečových žil. Hrozí toto onemocnění? Jak se to vezme. Martina Juříková říká: “Ve stoji člověk může přešlapovat nebo přenášet váhu ze špiček na paty, čímž aktivuje svalovou pumpu, která pomáhá žilnímu návratu k srdci. Díky tomu je tělo méně ohroženo vznikem městnání žil a otoků.”

Pracujte ve stoji i v sedu

Ideální je mít takové pracoviště, které umožní obě polohy - jak sed, tak stání. Jestli je to jen trošku možné, zařiďte si pracovní místo pro obě varianty. Dnes už jsou běžně k dostání výškově polohovací stoly na ruční nebo elektrický pohon. Pokud ve svém home office už klasický kancelářský stůl máte, vystačíte si i se stolem, který má výšku napevno. Nezapomeňte však přihlédnout k výšce svojí postavy. Pak se vám může stát, že budete při práci tancovat, stejně jako Kateřina: “Mám polohovací stůl a nemůžu si ho vynachválit. Mnohem méně mě bolí záda. Nejspíš to bude i tím, že ve stoje více tančím. Udělám si pár kroků a hned se  líp soustředím.”

Nezapomínejte na pohyb

Jestli si pořídíte ten či onen stůl a nebudete se jinak hýbat, zdravotní problémy vás jednou stejně dohoní. Pouhé střídání poloh vám k tomu stačit nebude. Naučte se znovu správně používat své tělo tak, aby vzpřímená poloha byla opět vaší přirozeností. Jak? “Správným dýcháním, pitím vody, zdravým pohybem. Tělo je  jako mechanický nástroj, naučte se díky jeho přirozeným signálům vnímat, co mu nedělá dobře, nepřetěžujte ho. Jedině tak, vám bude dlouho sloužit ve zdraví”, dodává na závěr Martina Juříková.

Články ze stejné kategorie