Úspěch u pracovního pohovoru začíná doma: 4 tipy, jak se rychle a jednoduše připravit na pracovní pohovor | Absolvent.cz

Úspěch u pracovního pohovoru začíná doma: 4 tipy, jak se rychle a jednoduše připravit na pracovní pohovor

„Co byste dělal, kdybyste jako jediný přežil pád letadla?”, „Kdo by podle vás vyhrál v souboji mezi Spider-Manem a Batmanem?”, „Jak byste popsali žlutou barvu někomu, kdo je slepý?”. I to jsou otázky, které padly u pracovních pohovorů. Naštěstí takové dotazy nejsou moc obvyklé. Ale i na ty jednodušší se vyplatí dobře se připravit.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Přijímací pohovor do práce čeká pravděpodobně každého z nás. Možná vás překvapí, že jedním z těch, kdo rozhodují o vašem přijetí nebo nepřijetí, jste také vy. A to především tím, jak důkladně se na pohovor předem připravíte. Jak splnit tento „domácí úkol” rychle a efektivně? Tady jsou 4 jednoduché tipy od nás:

1. Buďte v obraze

Zaměstnavatel hledá člověka, který rozumí práci, na kterou se hlásí, a bude tak pro jeho firmu prospěšný. Zajímá ho ten, který ví, proč chce pracovat právě v jeho firmě. Udělejte si proto podrobný průzkum všech dostupných zdrojů o firmě a zjistěte si o ní co nejvíce informací.

Zajímat vás bude hlavně, co firma vyrábí, jaké služby nabízí a kdo jsou její zákazníci. Jaká je organizační struktura podniku, kde sídlí ústředí firmy a kde pobočky. Má firma mezinárodní působnost? Jaká je její konkurence? Jaké jsou úspěchy a rozvojové plány? Jaká je její historie? Nezapomeňte na osobu, se kterou budete na pohovoru mluvit. Bude to personalista, nebo přímo váš budoucí šéf?

Zjistěte si všechny informace o oboru práce, na kterou se hlásíte. Jaké jsou jeho trendy, kam směřuje do budoucna a kde jsou jeho úskalí. Také kdo jsou odborníci, kteří jsou v tomto oboru kapacitami.

Hlavním zdrojem informací pro vás budou hlavně webové stránky firmy, kde bývají všechny důležité informace – výroční zprávy, informace z historie, vize společnosti i její úspěchy. Neomezujte se však jen na tento zdroj. Hledejte i na zpravodajských a informačních serverech, v odborných časopisech, zeptejte se známých. Nevynechejte ani sociální sítě. Pokuste se získat tištěné firemní materiály, jako jsou zaměstnanecké příručky či marketingové brožury.

Připravte si jednu nebo dvě pozitivní informace či zajímavosti o firmě, které v materiálech najdete. Mělo by být jasné, že bez podrobného studia zdrojů byste tuhle informaci nemohli vědět. Podle situace pak během rozhovoru aspoň jednu z nich určitě zmiňte.

Napište si dvě věty, proč vás konkrétně tento obor zajímá. Pokuste se do nich shrnout příběh, jak jste se k oboru dostali a proč jste se do něj zamilovali.

2. Buďte nezapomenutelní

Jednou z nejčastější otázek u pohovoru je: „Povězte nám něco o sobě”, nebo „Proč bychom měli přijmout zrovna vás?” Zaměstnavatel chce vědět, čím jste jiní než řada těch, kteří stojí ještě na chodbě. Zajímají ho hlavně vaše skutečné dovednosti a zkušenosti, které přispějí k rozvoji jeho firmy. Vezme raději někoho, z koho cítí energii a nadšení než člověka, který opakuje fráze a vypadá nezúčastněně.

Mluvit o sobě vypadá zdánlivě velmi jednoduše, vždyť se přece znáte. U pracovního pohovoru však bývá tato otázka jednou z nejtěžších. Proto se na ni opravdu dobře připravte. Zamyslete se nad svými pracovními i osobními zkušenostmi, které odpovídají místu, na které se hlásíte. I když nemáte mnoho zkušeností, můžete použít situaci, která sice není z praxe, ale dokazuje, že máte dovednosti, které budete potřebovat. Například u práce, která vyžaduje organizační schopnosti, můžete mluvit o tom, jak jste dobře zorganizovali pobyt na horách pro skupinu přátel.

V žádném případě nemá smysl opakovat informace, které už máte v životopisu. Dejte najevo, jak moc chcete ve firmě pracovat.

Napište si tři klíčové věty, ve kterých shrnete, v čem jste nejlepší pro nabízenou pozici. Jděte na to jednoduše. Které tři věci chcete, aby si o vás váš budoucí zaměstnavatel zapamatoval?

3. Připravte se na nejhorší

U pohovoru můžete dostat velké množství různých otázek a není možné se na všechny předem připravit. Přichystejte si ale odpovědi alespoň na ty základní. Zaměstnavatele stejně nejvíc zajímají hlavně vaše reakce na tyto otázky: „Hodíte se na tuto práci svými znalostmi, dovednostmi, praxí?”, „Proč bychom měli vybrat zrovna vás?”, „Kdy můžete nastoupit?”.

Mezi nejtěžší patří tak zvané situační otázky. „Jak byste řešil situaci…” „Co byste dělal, kdyby…” I na ně je možné se připravit. Nakonec na žádnou otázku neexistuje jediná správná odpověď. Důležitější je vaše pohotová reakce a kreativní vyřešení zadání.

Na internetu dnes najdete mnoho zdrojů s odpověďmi na jednoduché i neobvyklé otázky u přijímacích pohovorů. Hledejte a přečtěte si jich co nejvíce. U pohovoru se vám pak odpověď jednoduše vybaví. Máte-li z nějaké otázky větší obavy, najděte si odpověď z více zdrojů a poznačte si ji.

Situační otázky můžou být těžké a nepředvídatelné, ale pravdou je, že většinou zaměstnavatele zajímá, jak budete reagovat v konfliktních situacích. Připravte si odpověď, jak budete řešit konflikt, kterou budete moct použít na více situací.

4. Nezapomeňte se zeptat

Ptejte se. Potvrdíte tak, že váš zájem o nabízené místo je opravdový. Svoje otázky si připravte předem a nešetřete s nimi. Pokud vás zaměstnavatel sám nevyzve, abyste se ptali, požádejte o otázky sami. Zeptejte se na rozvoj společnosti, organizaci firmy, kdo bude váš nadřízený, v jakém kolektivu budete pracovat a co bude přesně náplní vaší práce. Pokud na to během rozhovoru nedojde, zeptejte se na plat a benefity.

Můžete se také inspirovat otázkami zaměstnavatele na vás. Zajímejte se například o slabé a silné stránky firmy, realizaci úspěšného projektu, o způsoby, jak se řeší ve firmě problémy, nebo jestli se tým baví i mimo pracovní dobu.

Jak se stát neodolatelným za 30 sekund

První dojem vnímáme silněji než všechny následující informace.
Jak ho ovlivníte, aby byl co nejlepší?

- Přijďte včas — Včas není přesně, ale 10 až 15 minut předem. Udělejte si plán cesty. Jakým dopravním prostředkem pojedete? Jak dlouho bude cesta trvat? Kde zaparkujete?
- Oblékněte se jako profesionál  Přijdete-li na pohovor v hezkém padnoucím oblečení dokážete si, podle průzkumů, domluvit až o 12 % vyšší plat.
- Nepodceňujte mimoslovní komunikaci — Hned ve dveřích se usmívejte, navazujte oční kontakt, podávejte ruku pevně a krátce.

Rada na závěr

Připravte si odpověď na otázku, jaké jsou vaše slabiny. Nebojte se mluvit o svých objektivních nedostatcích, jako je například to, že nemáte dostatečnou praxi, nebo nedostatečné jazykové znalosti. Projevíte tak nadhled nad sebou a otevřenost ke zpětné vazbě. Mluvte o tom, jak pracujete na jejich zlepšení. Například, že nabízená práce je pro vás příležitostí, jak je odstranit.

Pokud nakonec u pohovoru neuspějete, nezoufejte, není to konec světa. Každý pohovor je cenná zkušenost do budoucna. Poučte se z chyb a zkuste to znovu.

Předpokladem pozvání na pohovor, je dobře napsaný životopis a jedinečný motivační dopis. Jak na to, si přečtěte v dalším článku.

 

Články ze stejné kategorie

PROČ JE DOBRÉ SOUZNÍT S FIREMNÍ KULTUROU

Aby byl člověk v práci spokojený, potřebuje kromě odpovídajícího platu také pracovní prostředí, ve kterém se bude cítit dobře. Potřebuje ctít a vyznávat podobné hodnoty a věřit vizím, které firma má.

CO NA SEBE K POHOVORU (2/2): DEN D

Na přijímací pohovor se můžeme připravit dvojím způsobem. Chvilku před odchodem na sebe navlečeme, co nám visí ve skříni nebo si předem pečlivě vybereme, v čem personalistu oslníme.