SCHOPNOST ZVLÁDAT STRESOVÉ SITUACE SE MI HODÍ I MIMO PRÁCI | Absolvent.cz

SCHOPNOST ZVLÁDAT STRESOVÉ SITUACE SE MI HODÍ I MIMO PRÁCI

Jak by se vám líbilo, kdybyste si mohli svůj služební automobil sami nakonfigurovat? I to je jeden z benefitů, kterého se vám může dostat ve společnosti SAP, jež dodává známé informační systémy pro firmy i státní správu. O tom, co všechno vás tam čeká, se rozpovídal spokojený zaměstnanec Norbert Hanuska.

NORBERT HANUSKA Norbert pracuje ve firmě SAP jako Presales Specialist. Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu na Univerzitě Karlově. V rámci Erasmu vycestoval na půl roku do švýcarského Lugana a na jeden celý rok do Amsterdamu, kde se na místních univerzitách vzdělával v oboru IT. Ve volném čase si rád zasportuje, baví ho hlavně fotbal, tenis nebo lyžování. Užívá si také cestování, a když se potřebuje odreagovat, pustí se do četby špionážních thrillerů.

Na základě čeho jste se rozhodl pro současného zaměstnavatele? Šlo o kombinaci více faktorů. Chtěl jsem spojit byznys s tím, co jsem studoval, tedy s IT. SAP mi dává možnost tato odvětví propojovat, což mi velmi vyhovuje. Další věcí bylo, že mi firma sedla lidsky. Přijímala mě Hanka Součková, která byla tehdy manažerkou a dnes je generální ředitelkou pro Českou republiku. Hned u přijímacího pohovoru jsem si ověřil, že si opravdu rozumíme. Firemní kultura, kterou tady nastavil už předchozí generální ředitel Roman Knap, je velmi otevřená. To se mi moc líbí a současná ředitelka v tom naštěstí pokračuje.

V neposlední řadě mi vyhovovaly podmínky, které mi společnost nabídla. Myslím, že jsou vskutku nadstandardní. Podle mého názoru patří SAP mezi nejlepší zaměstnavatele na českém trhu. K práci jsem se navíc dostal přes doporučení od kamaráda, bývalého spolužáka z vysoké školy, takže jsem měl i pozitivní reference.

Zmínil jste nadstandardní podmínky. Jaké z nich oceňujete nejvíce? Jde o to, že máme opravdu hodně benefitů. Třeba ten, že mohu využívat kvalitní lékařskou péči, protože v této oblasti máme smluvně dohodnutého partnera. Dalšími benefity jsou příspěvky na důchodové i životní pojištění. SAP zaměstnancům dokonce poskytuje zvýhodněný nákup svých akcií. Potom máme takové ty klasické benefity, jako jsou například stravenky, které jsou plně hrazené zaměstnavatelem. Já osobně využívám i služební automobil na soukromé účely. Vzhledem k mojí pozici to samo o sobě není zas tak neobvyklé, nicméně u nás to má ještě jednu výhodu. Společnost totiž nabízí exkluzivní možnost si vybraný vůz nakonfigurovat podle vlastních preferencí. Jednoduše dostanete určitý budget a je na vás, jak s ním naložíte.

Teď by mě zajímalo, jak probíhalo výběrové řízení? Výběrové řízení mělo tři kola. V prvním kole jsme si při spíše neformálním setkání vzájemně ujasnili naše očekávání. Druhé kolo probíhalo formou prezentace případové studie pro už zmíněnou Hanku Součkovou a současné kolegy z mého a obchodního oddělení. Třetí kolo probíhalo s regionálním manažerem zodpovědným za oblast střední a východní Evropy. Měl jsem s ním videokonferenci. Celý výběrový proces trval jen pár týdnů, takže to nebylo nijak zdlouhavé. Od kamarádů jsem tehdy slýchával, že výběrové řízení v jiných firmách trvá třeba i několik měsíců.

Takže jste úspěšně prošel výběrovým řízením a... co potom? Jak po vašem nástupu probíhala orientace uvnitř firmy? Byl někdo, kdo vám v začátcích pomáhal? Nováčci u nás mají tzv. buddyho, který jim se vším pomáhá. Vysvětluje jim, jak tady fungují podnikové procesy a udělá s nimi takové seznamovací kolečko po celé firmě. Měl jsem štěstí, že mým buddym se stal právě ten kamarád, který mi SAP doporučil. Díky němu jsem měl velmi dobrý vhled do fungování společnosti, takže jsem se tu lépe a rychleji zorientoval. A o to příjemnější byl můj začátek.

Dokážete specifikovat dobu, za jakou jste se dokázal zaběhnout? Řekl bych, že to trvalo pár týdnů.

Konala se v rámci nástupu nějaká školení? Jasně, školení byla technicky nebo produktově zaměřená. Jinak jsem se samozřejmě účastnil i školení týkajících se legislativy, interních postupů a tak podobně, takový klasický onboarding, který by podle mě neměl v žádné firmě chybět. 

Jsme profesionální a zároveň lidští, je to tak nějak přirozené.

Jak přesně vás tato práce rozvíjí? Myslím, že mě rozvíjí osobnostně i profesně. Co se týče té stránky profesní, jelikož jsme mezinárodní firma, jsem pořád ve styku se zahraničními kolegy z Evropy a ze světa. Pravidelně si vyměňujeme zkušenosti od zákazníků nebo informace o technologických novinkách. Díky tomu se ke mně tyto novinky dostanou mnohem rychleji. Ale i mí zdejší kolegové jsou velmi schopní a inteligentní. Nejvíce se učím od seniorního kolegy, který je expertem na energetiku. Od kolegy z obchodního oddělení se zase učím věci ohledně strategie a přístupu k zákazníkům. Osobnostně mě hodně rozvíjí komunikace s klientem. Snažíme se být profesionální a zároveň lidští, je to tak nějak přirozené. S tím, jak se SAP dynamicky vyvíjí, se mění i naše nabídka. Dnes už působíme spíše v roli poradců. Pro naše zákazníky představujeme architekty komplexních řešení, a pomáháme jim tak v jejich byznysu.

Teď se na chvíli zamyslete. Je nějaká dovednost, kterou jste se tady naučil, a kterou využíváte v práci i osobním životě? Schopnost zvládat stresové situace. Ta se mi občas hodí i doma. (smích)

Popište nám zdejší firemní kulturu. Co se vám na ní líbí? Preferujeme tykání a neformálnost. Přijde mi, že jsou všichni velmi otevření a že tu vládne transparentnost. Právě to se mi líbí. Kdykoliv mám nějakou otázku, mohu přijít za vedením a obratem dostanu odpověď. I to je důvod, proč nás práce baví a často je tu taky dost legrace. Pořádáme spoustu teambuildingů, které jsou vždy na nějaké originální téma. Tento rok jsme například měli Matějskou pouť, takže jsme si užívali labutě, kolotoče a další nevšední zážitky. Témata jsme si navíc mohli sami navrhnout a pak jsme o nich hlasovali. Člověk tady má možnost do věcí zasáhnout a podílet se na tom, kam firma směřuje. O to víc si pak připadáte, že jste její součástí.

A kdybyste měl zdůraznit jen jednu věc, které si ceníte na vaší firemní kultuře nejvíce, co by to bylo? Asi právě ta otevřenost a lidskost. Navíc jsme dynamická firma a rychle se měníme, což je dáno i oborem podnikání. Prostě tady fakt není nuda.

Máte pocit, že firemní kultura ovlivňuje váš pracovní výkon? Určitě. A rozhodně v dobrém.

Co vlastně obnáší vaše práce? Mám na starosti zákazníky z odvětví energetiky a průmyslu. Připravujeme pro ně prezentace a řešení. Zákazníci mají určité požadavky a problémy, my jim radíme a navrhujeme řešení. A to samozřejmě prostřednictvím našich technologií a produktů.

Setkal jste se někdy s nějakým výjimečně zajímavým nebo problémovým klientem? Žádného takového si nevybavuji, ale je pravda, že každý zákazník je svým způsobem specifický.

Kolik čítá klientů vaše portfolio? Na českém trhu mám zhruba deset zákazníků. Občas vypomáhám i na Slovensku, když je potřeba.

Když jste nastupoval, měl jste stejný počet zákazníků? Nebo jejich množství postupně narůstalo? Zpočátku jsem pracoval s menším počtem zákazníků, ale intenzivněji. Postupem času se portfolio rozrostlo. Nejintenzivněji pracuji pro ČEZ, Škoda Auto a pár dalších velkých firem. S těmito zákazníky jsem ve styku na každodenní bázi. Jsou otevření inovacím, které zároveň potřebují, proto máme pořád co řešit a vymýšlet.

Na závěr nám řekněte, s čím jste tady celkově nejvíce spokojený? Ať už se to týká pracovní náplně nebo kolektivu. Nejvíce jsem spokojený s pracovní náplní v našem pracovním kolektivu. (smích)

Články ze stejné kategorie